دانستنی های جالب درباره ی برند بیژن + عکس

دانستنی های جالب درباره ی برند بیژن + عکس

بیوگرافی و معرفی برندها زهرا ثقفی

هر گاه به یکی از ایرانیان موفق در سطح جهانی فکر می کنیم، بیژن پاکزاد یکی از این افراد خواهد بود. امروزه برند بیژن به عنوان گران‌ترین فروشگاه پوشاک و اکسسوری جهان شناخته شده و بسیاری از ثروتمندان و افراد مشهور و شناخته شده حداقل یک بار از آنجا خرید کرده اند. در این مقاله فابرا قصد دارد تا به معرفی این برند لاکچری بپردازد. پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با فراز و نشیب های مسیر زندگی بیژن پاکزاد، موسس این برند مشهور آشنا شوید.

 

 

بیژن پاکزاد کیست؟


بیژن پاکزاد طراح و کارآفرین خلاق و بزرگ ایرانی در سال 1319 در تهران متولد شد. لازم به ذکر است برخی منابع تاریخ تولد او را به سال 1323 مربوط می دانند. او در سنین جوانی برای تحصیل به ایتالیا و سوئیس مهاجرت کرد و در این کشورها تحصیلات خود را در زمینه طراحی لباس ادامه داد. همچنین قبل از تأسیس اولین فروشگاه خود در تهران، به مدت 7 سال در فلورانس ایتالیا به طراحی لباس مشغول بود. بیژن در سال ۱۹۷۳ به آمریکا مهاجرت کرد و در لس‌آنجلس ساکن شد. سه سال بعد در سال ۱۹۷۶ خانه بیژن را تأسیس کرد.

 

 

بیژن در طول زندگی تجربه دو ازدواج ناموفق را داشت که هردو به جدایی انجامید. همسر اول او سیگی پاکزاد، خانمی آلمانی – سوییسی بود که در دهه  زمانی که بیژن۱۹۶۰ در اروپا زندگی می‌کرد با او آشنا شد. حاصل ازدواج آنها دختری به نام دنیلا پاکزاد بود. وقتی دنیلا ۱۷ سال داشت، بیژن از سیگی جدا شده و در سال ۱۹۸۶ با یک طراح و مدل ایرلندی – ژاپنی به نام تریسی هایاکاوا مجددا ازدواج کرد. آنها در سال ۱۹۹۵ در حالی‌که دو فرزند به نام‌های نیکلاس و الکساندرا داشتند از هم جدا شدند.

 


 

بیژن در طول عمر خود موفقیت های بسیاری کسب کرد. سرانجام در تاریخ 26 فروردین 1390 در حالی که 71 سال سن داشت، در محل کار خود در بورلی هیلز آمریکا در گذشت. علت مرگ این مرد، سکته مغزی اعلام شد. دو هفته بعد از مرگ بیژن پاکزاد، مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار شد که شخصیت های مهم ایرانی و غیر ایرانی زیادی در این مراسم حضور داشتند. 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.


معرفی برندی لوکس به نام بیژن


بیژن پاکزاد اولین فعالیت کاری خودش را با راه‌اندازی یک فروشگاه لباس زنانه در تهران با نام  پلنگ صورتی آغاز کرد. ایده‌ی طراحی لباس‌های مردانه زمانی به ذهنش رسید که مشاهده کرد تعداد زیادی از مردان که از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند، لباس‌های بسیار نامناسبی به تن دارند. او مدتی بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ به لس‌آنجلس مهاجرت کرد و اولین بوتیک خود را در سال ۱۹۷۶ به کمک دوست و شریک تجاری خود به نام داریوش محبوبی در بورلی‌ هیلز افتتاح کرد. آن ها این فروشگاه را بر مبنای ارائه‌ی محصولات لوکس و باکیفیت بنا نهادند. سرانجام این بوتیک فوق‌العاده بزرگ و زیبا که به سبک مدیترانه‌ای ساخته شده است توانست عنوان گران‌ترین فروشگاه دنیا را از آن خود کند. بوتیک بیژن تنها فروشگاه در خیابان Rodeo Drive است که مشتری‌ها فقط با تعیین وقت قبلی می‌توانند وارد آن شوند.

 


علاقه بسیار زیاد بیژن به مد و پوشاک باعث شد او به حوزه عطر سازی و تولید محصولات منحصر به فرد مردانه ورود کرده و نهایتا در سال 1981 اولین محصول عطر بیژن را معرفی کند. عطرهای خالص و خاص بیژن موفقیت های زیادی را برای این برند فراهم کرد که مهمترین آنها جایزه موفق ترین عطر مردانه در سال 1988 و برنده شدن جایزه بهترین پکیج عطر زنانه در همین سال از طرف بنیاد فی فی (FIFI Awards) می باشد. 


بیژن در سال ۱۹۸۴ دومین بوتیک خود را افتتاح کرد و به گفته‌ی خودش ۱۰ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه کرد. در طراحی دکور این فروشگاه از فرش‌های ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوستر ۷۵ هزار دلاری استفاده شده است. رنگ زرد آفتابی دیوارهای بوتیک نیز به‌نوعی امضای بیژن به‌حساب می‌آید. شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.

 

 

بیژن پاکزاد برای چه افرادی معروفی لباس دوخته است؟


این برند سابقه درخشانی در طراحی لباس برای رئیس جمهورها و سیاست مداران کشور آمریکا همچون باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، جورج هربرت واکر بوش، رونالد ریگان، بیل کلینتون، جیمی کارتر، جان کری و هنرمندان خارجی و داخلی نظیر تام کروز، امین حیایی، شهرام ناظری، آرنولد شوارتزنگر و بسیاری افراد دیگر را در کارنامه خود دارد. به گفته‌ی بیژن او برای ۳۶ نفر از سران دولت آمریکا لباس طراحی کرده بود. به جز سیاست مداران آمریکایی، افراد سرشناسی همچون ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه و تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان لباس ها خود را از برند بیژن تهیه کرده اند. 
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

ایجاد لاین عطر بیژن


لاین تولید عطر بیژن در سال 1981 و با تولید اولین عطر آقایان شروع به کار کرد. او برای تولید رایحه مورد نظر خود، 98 ماده متفاوت را با هم ترکیب کرد. به دنبال آن با کارخانه ای معروف در کریستال سازی قرارداد بست تا بتواند برای عطر های خود شیشه هایی منحصر به فرد و فوق العاده داشته باشد. بیژن در سال ۱۹۸۶ خط تولید عطرهای مردانه و زنانه‌ی خود را افتتاح کرد. عطرهای او جوایز زیادی از جمله جایزه‌ی بین‌المللی بهترین بسته‌بندی و موفق‌ترین عطر را برنده شده‌اند. او در سال 1992 از عطر DNA که مخفف نام سه فرزندش (دنیلا، نیکلاس و الکساندرا) بود رونمایی کرد. شکل بطری این عطر شبیه مولکول DNA بود که موجب شد در سال 1993 جایزه جذاب ترین طراحی شیشه عطر را به خود اختصاص دهد.
 

 

 آرنواد شوارتزنگر در پیامی به مناسبت فوت بیژن گفت:«راز بیژن در خلاقیت و پشتکارش بود و او هرگز آرام نمی گرفت. عطر، طراحی های زینتی اتومبیل ها و فکر های جدید او در طراحی کت و شلوار مردانه فقط قسمتی از ظاهر کاری بیژن بود. روزی به من گفت: راز موفقیت در این است که تمامی کشور های جهان را هدف قرار بدهی و فقط به کشور خودت اکتفا نکنی به این شکل تعداد خریدار ها سر به آسمان خواهد زد. و از طرفی کاری را ارائه دهی که بی زمان و براندازنده صاحبان قدرت است.»

 

 

وضعیت کنونی برند بیژن


نیکلاس بیژن یکی از سه فرزند بیژن پاکزاد است. به‌دنبال فوت بیژن در سال ۲۰۱۱، همه افراد خانواده دور هم جمع شدند تا درباره میراث او با هم صحبت کنند. در نهایت امپراتوری خانه بیژن به نیکلاس رسید. او از دوران نوجوانی به‌عنوان کار تابستانی در بوتیک پدرش کار می‌کرد و به این کار علاقه داشت. همانطور که گفته شد بیژن مشتریان ویژه ای همچون روسای جمهور، سران کشورها، افراد مشهور، میلیاردرهای حوزه فناوری و هرکسی که جزو افراد رده‌بالای جامعه بود را داشت. این ها موجب شد تا نیکلاس تمایل داشته باشد راه پدرش را طی کند. نیکلاس تغییر خاصی در این برند نداد، فقط یک‌سری به‌روزرسانی انجام داد و علاوه بر پوشاک مردان، برای بانوان هم پوشاک و اکسسوری تولید کرد. به گفته نیکلاس پدرش همیشه رویایی عظیم درباره پوشاک لوکس مردانه را داشته است. او دوست داشت لباس‌هایی تولید کند که متفاوت با هر لباس دیگری در بازار باشد، به‌طوری‌که افراد پس از خرید، تجربه‌ای منحصربه‌فرد پیدا کنند. با این‌حال همیشه در فروشگاهش طوری رفتار می‌کرد که با وجود لاکچری‌بودن، نوعی چاشنی شوخ‌طبعی هم وجود داشته باشد و حس غرور به مشتری منتقل نکند.
 

 

برند بیژن به‌دلیل لباس‌های مجلل و فاخری که طراحی می‌کند و عطر فوق‌العاده‌اش مشهور است. با این‌حال تنها عطر و لباس نیستند که برای بیژن شهرت به ارمغان آوردند. دوستی و همکاری او با شرکت‌های خودروسازی لاکچری، ازجمله رولز رویس، استون مارتین و بوگاتی هم در شهرت او نقش به سزایی داشتند.

 

 

همچنین با شروع مدیریت نیکلاس پاکزاد، دکوراسیون بوتیک بیژن تغییرات ویژه ای را تجربه کرد. در بدو ورود لوستر مجللی را خواهید دید که از ۱۰۰۰ شیشه عطر حلقه ای شکل با نشان بیژن درست شده است. میزهایی مملو از تصاویر قاب‌شده از مشتریان مشهور بیژن ازجمله جف بزوس و نقاشی عظیم بوترو (Botero) که در گوشه‌ای آویزان است. هر جا را نگاه کنید، کیفی از پوست تمساح یا دمپایی‌های جیر خواهید دید که با گل‌هایی زیبا تزئین شده اند. چیدمان وسایل و لوازم داخل فروشگاه را هر روز تغییر می‌دهند. در طبقه بالا مجموعه ردیفی از درهای دوتایی که دستگیره هر یک از شیشه‌های ادکلن ساخته شده است را می بینید و پشت هر در، کمدی از لباس ها و اکسسوری مردانه از همان رنگ قرار دارد.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

 

دلایل رشد بیژن


هر برندی برای رشد و موفقیت نیاز به یکسری اصول ساده دارد و در صورتی که شیوه اجرای آن ها درست باشد، برند به موفقیت دست می یابد. در ادامه می خواهیم به برخی از دلایل موفقیت بیژن اشاره کنیم.
 

 

1-    تعریف درست و کامل از بازار هدف


همواره موفقیت های بزرگ و ماندگار نصیب برند هایی می شود که بازار مشخصی را برای خود انتخاب کرده و روی آن تمرکز کنند. برند بیژن نیز با تمرکز بر روی قشر ثروتمند و مرفه جامعه، بازار خوبی را برای خود پیدا کرد و در آن به موفقیت دست یافت.


2-    استفاده از تبلیغات دهان به دهان یا Face to Face


بیژن هنگامی که در سوییس تحصیل می کرد با ثروتمندان و شاهزادگان زیادی آشنا شد و دوستان زیادی از قشر مرفه جهان پیدا کرد. این باعث شد زمانی که بوتیک خود را افتتاح کرد، بتواند با کمک همین دوستان مشتریان خود از قشر مرفه جامعه را بدست آورد.
 

 

3-    مشتری مداری عالی


شیوه برخورد بیژن با مشتریان به نحوی بود که از آن ها مشتریانی وفادار می ساخت. او برای ورود هر مشتری به بوتیک می بایست حد اقل از یک روز قبل به او نوبت دهد و فروش خود را به صورت اختصاصی انجام می داد. او پس از ورود مشتری به فروشگاهش با او صحبت می کرد و علاق او پیدا می کرد و نهایتا به او لباسی مناسب پیشنهاد می داد. بسیاری از مشتریان این گونه به مشتری دائمی او تبدیل شدند.


4-    طراحی اختصاصی


بیژن طراحی هر لباسی را با توجه به شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد انجام می داد. این کار باعث می شد مشتریانش احساس کنند لباسی به تن داند که در هیچ کجای دیگر از جهان وجود ندارد. بیژن حتی از مواد خام خاص و گاها کمیاب برای لباس هایش استفاده می کرد که باعث می شد حس منحصر به فرد بودن افراد دو چندان شود.
 

 

5-    ثبات در عین نوسانات بازار جهانی


علی رغم این که بازار جهانی در طول سال ها دچار فراز و فرودهای زیادی شده است، اما برند بیژن آسیبی از این ماجرا ها ندید. علت اصلی این ماجرا به بازار هدف این برند، یعنی قشر مرفه جامعه باز می گردد؛ زیرا این قشر در زمان نوسانات اقتصادی کمتر آسیب را می بینند.
 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/eoPDV
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر