لباس عروس دانتل چیست ؟ + انواع مدل ها و تفاوت ها

لباس عروس دانتل چیست ؟ + انواع مدل ها و تفاوت ها

لباس عروس نوین مارکتینگ

لباس عروس دانتل از جمله گزینه‌های همیشه جذاب و پرطرفدار در میان انواع سبک‌ها و مدل‌های لباس عروس است. به‌طور خلاصه نام‌گذاری این لباس با کلمه دانتل، به نوع پارچه آن اشاره دارد. در واقع پارچه دانتل یکی از انواع تور است؛ که معمولا به‌صورت کامل و گاهی به عنوان خرج کار، در انواع لباس عروس و لباس مجلسی به‌کار می‌رود. لباس‌های دوخته شده با دانتل جذابیت و زیبایی ظاهری بسیار بالایی دارند؛ و نوع تور آنها به‌گونه‌ای است که به‌خوبی ارزش مادی آن را نمایش داده و حتی نسخه‌های ماشینی آن نیز، مانند کارهای دستی به‌نظر می‌رسند. به دلیل همین ویژگی‌های جذاب است که بسیاری از زنان برای جشن ازدواج خود لباس عروس دانتل را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم در فکر بررسی و انتخاب چنین لباسی هستید؛ در این نوشته می‌توانید علاوه بر آشنایی با تاریخچه و ویژگی‌های این لباس، با پارچه دانتل نیز آشنا شده و بهترین مدل‌های لباس عروس دانتل جدید را مشاهده کنید.

نگاهی به تاریخچه و ویژگی‌های لباس عروس توری دانتل

همه ما عاشق لباس عروس توری و به‌خصوص دانتل هستیم. این لباس‌ها هم اغواکننده هستند؛ و هم حس‌هایی معصومانه، آشکار و پنهان، شکننده و در عین حال پایدار را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. هنگامی که به یک لباس عروس نگاه می‌کنید؛ تورها همه جا هستند. اما ماجرای استفاده از توری دانتل در لباس عروس از کجا شروع شده است؟ چرا وقتی نوبت به انتخاب و خرید لباس عروس می‌رسد؛ همیشه وجود انواع تور حرف اول را می‌زند؟ برای دانستن پاسخ این سوال همراه ما باشید.

توری دانتل از کجا آمد؟

پارچه‌های توری ابتدایی، که گاهی اوقات به طور دقیق‌تر به آن مش پیچیده می‌گویند؛ در فرهنگ‌هایی یافت می‌شود که از تور برای ماهیگیری استفاده می‌کرده‌اند. در واقع در این فرهنگ‌ها از حدود 4000 سال قبل از میلاد، از تورها بر روی لباس‌ها استفاده می‌شده است. دوختن یا بافتن یک تور دست‌دوز می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. بنابراین این تورها در گذشته قیمت بسیار بالایی داشتند؛ و در جوامع آن روزها، توریِ روی لباس عروس نشان‌دهنده ثروت و اعتبار بود.

همچنین جالب است بدانید که استفاده از تور در لباس عروس همیشه با داستان‌های خرافی و سنتی نیز همراه بوده است. مثلا عده‌ای می‌گویند که توری عروس، لباس او را بکر و پاکیزه نگه می‌دارد. عده‌ای نیز معتقد بودند که استفاده از تور در لباس عروس، او را در برابر ارواح شیطانی محافظت می‌کنند.

فارغ از داستان‌های قدیمی باید گفت توری‌های دست‌ساز مانند دانتل، حتی پس از اینکه تولید انبوه آن را در دسترس عموم قرار داد؛ جایگاه ویژه‌ای در جامعه ثروتمندان داشت. موزه‌هایی در بلژیک (اولین مرکز تولید انواع پارچه توری) و همچنین در ایرلند، فرانسه و فنلاند وجود دارد؛ که به‌خوبی این موضوع را به نمایش می‌گذارند.

استفاده از دانتل یا تور در لباس عروس نشان‌دهنده چیست؟

پرستیژ پاسخ اولیه است. یک لباس دوخته شده از دانتل نه‌تنها زیبا است؛ بلکه به واسطه اعتبار افراد ممتازی که قادر به پوشیدن آن هستند؛ و عموم مردمی که به این افراد علاقه دارند؛ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال ملکه ویکتوریا برای لباس عروسش توری دست‌ساز داشت. تولید تور این کار ماه‌ها زمان برد؛ و جالب است بدانید که او پس از تولید لباس، الگوی آن را از بین برد؛ تا هرگز تکرار نشود. همچنین زمانی که الیزابت تیلور لباس عروس توری پوشید؛ روندی را ایجاد کرد که تولیدکنندگان را مجبور به تولید گزینه‌های مشابه نمود. در سال‌های اخیر نیز لباس عروس کیت میدلتون با آستین‌های بلند ظریف، توری سنتی را به خط مقدم ترندهای محبوب بازگردانده است.

معنای ثانویه استفاده از دانتل سفید، خلوص و پاکی روح است. البته این ویژگی تا حد زیادی یک وسواس قرن بیستمی بود؛ که امروزه جایگاه خود را تا حدودی از دست داده است. از سویی توری سفید همچنین به عنوان نماد شروع جدید و تولد دوباره شهرت پیدا کرده است.

نکته دیگر در مورد توری دانتل، سبک و طرح بافت آن است. در واقع برخی از الگوهای این تور، نشان‌دهنده فرهنگ، سنن و یا حتی اصل و نسب یا میراث یک خانواده مشهور تاریخی هستند. از سویی همچنان افرادی هستند که می‌توانند دانتل را به شکل دستی ببافند؛ و صنعت دانتل دست‌ساز در برخی کشورها هنوز زنده و فعال است.

مدهای امروزی در تور عروس چیست؟

توری می‌تواند از هر رنگی باشد. می‌تواند سفید، سرخ، یا طلایی یا حتی سیاه باشد. توری می‌تواند در سراسر و یا بخشی از الگو به‌کار رود. همچنین می‌تواند تقریبا شفاف یا تقریبا مات باشد.

در بسیاری از موارد، خانم‌ها تمایلی به پوشیدن لباس عروس مادر یا مادربزرگ خود ندارند؛ اما می‌توانند از سبک تورهای آن الهام گرفته و در لباس خود به‌کار ببرند؛ تا طرحی سنتی را سینه به سینه در میان خانواده منتقل کرده باشند. بنابراین استفاده از توری در لباس عروس ماندگار است. هیچ محدودیتی برای روشی که می‌توان آن را دوباره تصور کرد یا دوباره اختراع کرد وجود ندارد. در واقع بیشتر عروس‌ها به دنبال چیزی هستند که یک ترند نیست، بلکه منحصربه‌فردتر است؛ و استفاده از توری به ایجاد یک لباس عروس منحصربه‌فرد کمک می‌کند.

 آشنایی با پارچه دانتل

دانتل نوعی پارچه بسیار سبک، نیمه شفاف و بدون تار و بدون پود است. این پارچه از توری‌های بسیار ظریف و نخ‌های متقاطع تشکیل شده است؛ که با هم یک الگوی تزئینی، اغلب به شکل گل و گاهی موارد دیگر مانند طرح‌های متقارن را شکل می‌دهند. همچنین پارچه دانتل نیز مانند اغلب پارچه‌های توری دارای لبه‌هایی دندانه‌دار است.

مراقب باشید انواع توری، از جمله دانتل را با گل‌دوزی اشتباه نگیرید! در واقع دومی یک نوع پارچه نیست؛ بلکه نوعی زینت است که روی پارچه قرار می‌گیرد.

همچنین اگرچه از نظر تاریخی قرن 17 و 18 میلادی به عنوان عصر طلایی انواع لباس عروس دانتل در فرانسه و سایر کشورهای غربی در نظر گرفته می‌شود؛ اما هنوز هم دانتل درخشش و محبوبیت خود را از دست نداده و یکی از پراستفاده‌ترین پارچه‌ها در طراحی و دوخت لباس‌های زنانه، از جمله لباس عروس است.

 انواع دانتل

دانتل‌ها به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. در گذشته نه‌چندان دور، بافت دانتل به کمک روش بوبین و یا سوزنی انجام می‌شد. به‌طور کلی در روش بوبین از یک پوسته شامل طرح استفاده می‌شود؛ و به کمک یک ماسوره برای عبور نخ‌های مختلف، پارچه با الگوی مدنظر شکل می‌گیرد. در روش سوزنی نیز از پوسته استفاده می‌‎شود؛ اما این بار پوسته دوخته شده بوده و شامل طرحی می‌شود که بافنده می‌خواهد آن را پیاده کند. در انتها و با پایان بافت دانتل نیز، پوسته و نخ‌های اضافه از پارچه خارج می‌شوند.

اما دانتل‌های صنعتی در قرن نوزدهم ظاهر شدند؛ و به سرعت به دلیل کیفیت و زیبایی ظاهری خود جلب نظر کردند. این دانتل‌ها به کمک دستگاه مکانیکی بافته می‌شوند؛ و اگرچه قیمت بسیار بالای دانتل‌های دست دوز را ندارند؛ اما از نظر جزئیات، دقت و زیبایی عالی هستند.

استفاده از دانتل در دوخت لباس عروس

دانتل گران‌بها و ظریف را نمی‌توان به روش‌های متداول و قدیمی دوخت. بنابراین باید روی شیوه‌های خوب دوخت انواع توری تمرکز کرد. به عبارت دیگر قیمت پارچه دانتل لباس عروس به‌گونه‌ای که باید در مقایسه با سایر پارچه‌ها با احتیاط و دقت بیشتری از آن استفاده کرد.

در درجه اول و برای آماده کردن دانتل، باید آن را با دمای پایین اتو کنید. مخصوصا اگر جنس دانتل شما نایلونی باشد؛ این موضوع مهم‌تر است.

نکته دیگر برش صاف و پیروی دقیق از الگو است. در بخش پایانی این نوشته به‌خوبی متوجه خواهید شد که برش‌های دقیق چقدر در طراحی لباس عروس دانتل مهم هستند.

استفاده از سوزن نوک تیز و کاملا ظریف و ترجیحا نو، استفاده از نخ معمولی برای دانتل ضخیم و نخ گلدوزی برای دانتل ظریف‌تر، قراردادن میزان کشش جرخ خیاطی روی درجه‌های کمتر و استفاده از دوخت زیگزاگ برای دانتل‌های نازک‌تر و کش‌سان‌تر و دوخت مستقیم برای سایر موارد و در نظر گرفتن فاصله دوخت 2 میلی‌متری، از مهم‌ترین نکات برای دوخت دانتل و همچنین سایر پارچه‌های توری است؛ که انجام آنها تنها از یک مزون لباس عروس باتجربه و حرفه‌ای برمی‌آید.

مجموعه جدیدترین مدل‌های لباس عروس دانتل

وقتی صحبت از مدل‌های مختلف لباس عروس دانتل می‌شود؛ طرح‌های بسیار متنوع و زیبایی را می‌توان معرفی کرد. با این وجود جنس و نوع پارچه دانتل به‌گونه‌ای است که در برخی مدل‌ها بهتر به‌نظر رسیده و در برخی مدل‌ها کاربرد کمتری دارد. به عنوان مثال استفاده کامل از دانتل در لباس‌های عروس حجیم و گسترده، مانند لباس عروس اسکارلت کمتر دیده می‌شود. در حالی که لباس‌های با سیلوئت ساده‌تر، به‌طور کامل می‌توانند از دانتل دوخته شوند. با توجه به این توضیحات، در ادامه 20 مدل بسیار جذب از لباس عروس دانتل را به شما معرفی کرده‌ایم. دیدن این مدل‌ها کمک می‌کند تا تصور دقیق‌تری از کاربرد توری دانتل در لباس عروس داشته باشید.

لباس عروس دانتل

توری دانتل بهترین گزینه برای طراحی لباس‌های عروس توری با ساختار منظم و متقارن است. در اولین نمونه معرفی شده نیز این ویژگی را به‌خوبی می‌بینید.

لباس عروس دانتل

اگرچه داشتن یک لباس عروس دانتل پف دار معمولا کار ساده‌ای نیست؛ اما استفاده از آستین‌های پف دار طراحی شده از توری دانتل، این روزها بسیار مد شده و حس‌وحال کلاسیک‌تر و رمانتیک‌تری به لباس شما می‌دهد.

لباس عروس دانتل

دانتل همچنین گزینه جذابی برای طراحی لباس عروس با سیلوئت خط A است. البته اگر بخواهید دامن آن گستردگی کاملی داشته باشد؛ باید به فکر استفاده از ژیپون یا آستری مناسب‌تر برای آن باشید.

لباس عروس دانتل

پارچه دانتل می‌تواند ظاهر شما را رمانتیک‌تر کرده و گزینه خوبی برای افزایش جاذبه لباس در نمونه‌های با سیلوئت و دوخت ساده است.

لباس عروس دانتل

این مدل لباس عروس دانتل علاوه بر قرینه بودن، استفاده خوبی از حالت افتاده و سنگین دانتل برای طراحی یک دنباله جذاب کرده است.

لباس عروس دانتل

اگر قد بلندی دارید؛ استفاده از طرح‌های خطی و افقی می‌تواند انتخابی منحصربه‌فرد برای لباس عروس دانتل شما باشد. ویژگی دیگر این لباس، آستین دو تکه بندی و افتاده آن است؛ که در بخش افتاده حالتی ریش ریش دارد.

لباس عروس دانتل

این لباس عروس زیبا و متفاوت می‌تواند در رنگ‌های دیگر به یک لباس مجلسی آستین بلند نیز تبدیل شود. اگر می‌خواهید در شب عروسی‌تان بیش از هر عروس دیگری متفاوت به‌نظر برسید؛ در انتخاب این مدل تردید نکنید.

لباس عروس دانتل

این لباس عروس دانتل پوشیده را می‌توانید با خیال راحت در هر شرایطی انتخاب کنید. سیلوئت ستونی این لباس و دنباله جذاب آن، به‌خوبی توانسته در عین پوشاندن پیچ و تاب بدن، جذابیت ظاهری لباس را حفظ کند.

لباس عروس دانتل

یک گزینه دیگر با طرح‌های قرینه و رنگ سفید. توجه کنید که اگر می‌خواهید از طرح‌های قرینه استفاده کنید؛ توری‌های دانتل با گل‌های درشت‌تر انتخاب بهتر و ساده‌تری هستند.

لباس عروس دانتل

این لباس عروس دکلته و دوخته شده از دانتل، با توجه به طرح تور آن و رنگ‌بندی انتخابی، گزینه‌ای عالی برای عروسی‌های ساحلی یا فضای باز است.

لباس عروس دانتل

یک لباس عروس ساده دیگر که به لطف استفاده از دانتل، جذابیت ظاهری بالایی دارد.

لباس عروس دانتل

استفاده از طرح دانتل ریز و آستین‌های جدا از لباس که روی بازو بسته می‌شوند؛ این روزها بسیار محبوب بوده و چشم‌گیر هستند.

لباس عروس دانتل

در طراحی لباس عروس دانتل، اجباری در استفاده از یک طرح ثابت در تمامی بخش‌های لباس نیست. این مدل با طرح قرینه در بالاتنه و طرح افقی در دامن، به‌خوبی این موضوع را نشان داده است.

لباس عروس دانتل

این مدل را می‌توانید به عنوان لباس نامزدی و عقد نیز بپوشید. این گزینه از جمله کارهای ساده قابل طراحی با دانتل است. فراموش نکنید که دانتل گزینه مناسبی برای داشتن دنباله لباس عروس کوتاه است.

لباس عروس دانتل

این مدل نیز از نظر دوخت شباهت زیادی به مدل قبلی دارد. با این تفاوت که در پایین‌تنه تا حدودی می‌توان آن را یک لباس عروس دانتل مدل ماهی دانست. همچنین طرح ستونی توری استفاده شده در آن، نشان‌دهنده ظرافت بسیار زیاد طراح و دوزنده این لباس است.

لباس عروس دانتل

آستین بلند و یقه باز و روی شانه این مدل، مهم‌ترین ویژگی آن است.

لباس عروس دانتل

یک انتخاب دیگر با آستین‌های جدا و طراحی قرینه که مشخصه بسیاری از انواع لباس عروس دانتل است.

لباس عروس دانتل

بافت‌های ریزتر و برجسته‌تر در بالاتنه و بافت‌های درشت‌تر در دانتل به‌کار رفته در پایین‌تنه، جلوه‌ای جذاب به این لباس عروس داده است.

لباس عروس دانتل

یقه خاص و متفاوت این مدل و حالت کلوش و چین‌دار دامن آن، نقطه تفاوت آن با سایر مدل‌های معرفی شده است.

لباس عروس دانتل

در نهایت یک گزینه خاص با توری‌های بازتر و بزرگ‌تر که در بخش‌هایی مثل آستین بدون آستر و در سایر بخش‌ها با آستر کار شده است.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/VbP74
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر