انواع لایی چسب+عکس

انواع لایی چسب+عکس

آموزشی محمد

لایی چسب ها یکی از لوازم پر کاربرد خیاطی بوده و جهت تثبیت و تقویت پارچه و دوخت مورد استفاده قرار می گیرند. این چسب های کاربردی انواع متفاوتی داشته و هر کدام دارای موارد استفاده متفاوتی می باشند. به طور کلی این چسب ها در دوخت، برای تقویت نواحی با احتمال ساییدگی زیاد استفاده شده و موجب افزایش استحکام در انواع پارچه ها می گردند. بسیاری از یقه‌ها، سرآستین ها‌، جای کمربند ها، جیب‌ ها و سوراخ‌های دکمه نوعی لایی چسب در خود دارند. 


آیا همیشه باید از لایی چسب استفاده کنید؟

 


نیاز به لایی چسب می تواند متفاوت باشد و در برخی کارها بیشتر و در برخی کمتر می باشد ولی به طور کلی در همه کار ها استفاده می گردند. غالبا طراح و خیاط از لایی چسب در قسمت های آسیب پذیر الگو بهره می برند. از این رو استفاده از لایی چسب در پارچه های نازک به ویژه پنبه ای بیشتر طرفدار دارد.

 

 

مجموعه فابرا با بیش از 36 سال سابقه در طراحی و تولید لباس های بانوان دارای بهترین و به روز ترین متود خیاطی می باشد. برای مشاهده آموزشگاه اینجا کلیک کنید.

 


انواع لایی چسب در خیاطی

 


امروزه لایی چسب های مختلفی تولید و عرضه شدند که استفاده از کدام بستگی به نوع کار و لباس دارند. در ادامه آموزشگاه فابرا به تشریح هر یک می پردازد.


لایی چسب کاغذی

 


این لایی چسب موارد استفاده متعددی داشته و بیشتر خیاطان آن را می شناسند. نوع ضخیم این لایی چسب، با عنوان لایی چسب زنجان شناخته می شود. این نوع لایی چسب، به هیچ عنوان آب رفت نداشته و به همین دلیل نیازی به آبکشی آن قبل از دوخت لباس نخواهد بود. از این نوع لایی چسب، برای دوخت پارچه های لطیف استفاده شده و توصیه می شود برای دوخت پارچه های ضخیم تر از نوع ضخیم آن یعنی همان لایی چسب زنجان استفاده شود.

 


لایی پرشین

 


لایی پرشین بر خلاف نوع قبلی می بایست پیش از استفاده آب کشی شود. این کار به خاطر تمیز شدن لایی چسب پس از آبرفت انجام می شود. لایی چسب پرشین بهترین انتخاب برای انواع کت و پالتو می باشد.

 


لایی حریر

 


این مدل لایی چسب نوعی پارچه نازکی است که یک سمت آن دارای لایه ای چسبی بوده و به پارچه چسبانده می شود. از این نوع لایی چسب بیشتر در دوخت مانتو و لباس مجلسی استفاده می شود. لایی چسب حریر، در سه نوع مختلف لایی حریر پیکاردی، لایه حریر پرشین و لایه حریر معمولی بوده که دارای رنگ بندی متنوع برای هر رنگ پارچه م باشد. استفاده از این لایی چسب، به لباس ایستایی بهتری داده و ظاهر مناسب تری ایجاد می کند.


لایی زانفیکس

 


این نوع از لایی ها، دو رو بوده و در هر دو رو دارای چسب می باشند و از هر دو طرف به پارچه می چسبند؛ در نتیجه در دوخت انواع لباس ها از آن استفاده می کنند. این لایی چسب از لحاظ عرض، دو مدل متفاوت دارد:


 لایی های زانفیکس کم عرض که معمولا عرض ۵ تا ۱۰ سانت دارند و به صورت توپ نواری در بازار وجود دارند. عموما برای دوخت لبه های دامن، آستین و یا لبه های پایینی لباس از این مدل زانفیکس استفاده می شود.


لایی زانفیکس های عریض با عرض بین ۹۰ تا ۱۱۰ سانت که معمولا متری موجود می باشند. این مدل از لایی ها غالبا برای دوخت، سجاف، یقه و مچ آستین کاربرد دارند. می توان گفت لایی های زانفیکس را نمی توان در دوخت تمام لباس استفاده کرد و تنها برای قسمت های کوچک که از هر دو طرف به هم می چسبند و یا قسمت هایی که برگردانده می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

 


لایی فرانسه

 


لایی فرانسه دو نوع مختلف دارد: 


لایی فرانسه لطیف که با نام لایی کاغذی فرانسه نیز شناخته شده و در دوخت لباس هایی که نیاز به ایستایی بالا ندارند و لباس های دکلته استفاده می شود.


نوع دوم لایی فرانسه آهاردار بوده و همان گونه از نامش پیدا است کمی ضخیم تر بوده و آهار بیشتری دارد. از آن برای دوخت یقه، جادکمه و یا حتی مچ آستین، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مجموعه فابرا با بیش از 36 سال سابقه در طراحی و تولید لباس های بانوان دارای بهترین و به روز ترین متود خیاطی می باشد. برای مشاهده آموزشگاه اینجا کلیک کنید.


تفاوت لایی فرانسه با سایر لایه ها در این است که از این لایه نمی توان برای کل لباس استفاده کرد زیرا لایی فرانسه ایستایی زیادی ندارد. از این رو برای دوخت انواع مختلفی از لباسها لایی حریر و یا پرشین گزینه های مناسب تری محسوب می شوند.

 


لایی ارگانزا

 


خیاط های لباس شب و عروس معمولا از این نوع لایی استفاده می کنند زیرا بیشترین کاربرد لایی ارگانزا در دوخت لباس عروس و مجلسی پف دار بوده و عموما مورد استفاده در لباس هایی با بافت ظریف و نازک می باشند.

 


لایی تایوان

 


لایی تایوان از انواع لایی بدون بافت و غیر شطرنجی است. خشکی و آهار لایی تایوان در حد متوسط بوده و ضخامت آن از لایی حریر بیشتر است. لایه تایوان معمولا به منظور گلدوزی، ترمه دوزی و یا انواع دیگر کار دست نیز کاربرد داشته در قسمت های مختلف لباس استفاده می شود.


لایی لنگان

 


این مدل لایی چسب در قسمت های مختلف برخی از لباس های ضخیم به خصوص لباس های زمستانه، به کار می رود زیرا این نوع لایی، آهار بیشتری داشته و ضخیم تر و سفت تر است. این لایی چسب به علت ضخامتی که دارد، در جلوگیری از چروک شدن انواع پارچه موثر عمل می کند.  همچنین در کمر شلوار های مردانه نیز کاربرد دارد. برخی به منظور گلدوزی به جای لایی تایوان از این نوع لایه استفاده می کنند. لایی لنگان نیز از انواع لایی های بدون بافت و غیر شطرنجی است.


 لایی گریوه

 


لایی چسب گریوه از جمله لایی چسب های نسبتا ضخیم محسوب شده و در ضخامت های مختلف در بازار موجود است. از لایی گریوه، برای دوخت لباس ها و یا مانتوهای مجلسی استفاده می کنند. سه رنگ آبی، قرمز و سبز در باند لایی گریوه به ترتیب نشان دهنده ضخامت بیشتر به کمتر است. این نوع از لایی ها بافتی شطرنجی دارند. میزان آهار آن نسبت به انواع لایه های دیگر بیشتر است. 
 

 

مجموعه فابرا با بیش از 36 سال سابقه در طراحی و تولید لباس های بانوان دارای بهترین و به روز ترین متود خیاطی می باشد. برای مشاهده آموزشگاه اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/VboPN
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر