انواع پنس سینه در خیاطی با شکل و مثال

انواع پنس سینه در خیاطی با شکل و مثال

آموزشی محمد

پنس که برخی به آن ساسون هم می گویند بخشی ضروری در معماری هر لباسی است. برای فهم نقش پنس در لباس بهتر است فرم اندام را بشناسیم. بدن (مخصوصا بدن بانوان) دارای برجستگی ها و فرورفتگی هایی در قسمت های سینه، شکم، باسن و گودی کمر است. برای بهتر نشاندن پارچه روی بدن در این قسمت ها از انواع پنس ها استفاده میکنیم. در حقیقت پنس، مقدار اضافی پارچه را می گیرد و به لباس فرم اندام را می دهد. معمولا از پنس ها در لباس های زنانه استفاده می شود هرچند برخی لباس های مردانه نیز پنس دارند.


ما در این مقاله به طور اختصاصی به تعریف پنس و چرایی و انواع ضروری تر آن یعنی پنس سینه در الگوی بانوان میپردازیم.


پنس ها در واقع برای حذف مقدار اضافی پارچه و تغییر شکل آن به گونه ای که با فرم بدن مطابقت داشته باشد استفاده می شوند. این پنس ها هستند که به یک تکه پارچه شکل و فرم میدهند. پارچه هایی که به فرم بدن درمی آیند و پنس دارند به زیباتر نشان دادن اندام فرد کمک بسیاری می کنند و لباس را برای فرد جذاب تر می کنند. با استفاده از پنس ها به جای اینکه پارچه روی بدن لق و وارفته شود به ظاهری جذاب دست خواهیم یافت و در عین حال فضای مناسب برای راحتی و حرکت داریم. پنس ها همچنین کمک می کنند تا لباس بیشتر اندازه باشد.
پنس دارای دو قسمت اصلی است: نوک یا راس پنس و بازوهای پنس

بازوهای پنس دو خطی هستند که در راس پنس بهم می رسند و تای پارچه را ایجاد می کنند. پنس را در حقیقت به یک درز در لباس تبدیل می کنیم و آن را در جهت صحیح می دوزیم. پنس ها انواع مختلفی دارند که هر طراح لباس یا خیاط باید آن ها را بشناسد و از آن ها به درستی استفاده کند.
 

 

انواع پنس سینه :


1-    پنس کنفورماسیون :

 

پس از بستن پنس سرشانه روی الگو، برشی از نوک سینه تا حدود 4 سانتی متر (بسته به سایز و مدل لباس تغییر می کند) پایین تر از حلقه ایجاد می کنیم. این پنس بسیار کاربردی می باشد و بیشتر زمانی استفاده می شود که می خواهیم پنس روی لباس خیلی دیده نشود.
 

 

2-    پنس فرانسوی :

 

مانند پنس کنفورماسیون می باشد با این تفاوت که انتهای آن نزدیک به خط کمر می باشد ( محل تلاقی خط کمر و پهلو) و کشیده تر از پنس کنفورماسیون است. این پنس در کت ها بسیار زیبا دیده می شود. پنس فرانسوی باعث لاغرتر دیده شدن در ناحیه کمر و شکم میشود.

 

 

تماس با فابرا
02146139117

3-    انتقال پنس به زیر سینه :

 

پس از بستن پنس سرشانه، از پایین الگو از خط فاصله ی سینه تا نوک سینه برش می زنیم. 

 

 

4-    انتقال پنس به یقه :

 

پس از بستن پنس سرشانه، از یقه 3 تا 4 سانتی متر بسته به مدل لباس وارد می شویم و خطی به نوک سینه رسم می کنیم و آن را برش می زنیم. همچنین می توانید روی الگو از نوک سینه دو خط با فاصله مناسب (حدود دو تا چهار سانت) به یقه برش بزنید و آن را به پیلی روی یقه تبدیل کنید.

 

 

5-    انتقال پنس به سرشانه :

 

پس از بستن پنس سرشانه، روی خط سرشانه از نقطه ی دلخواه خطی تا نوک سینه رسم می کنیم و آن را برش می زنیم. این نقطه می تواند هم روی خود پنس سرشانه باشد که وسط سرشانه است و بهترین نقطه محسوب می شود و هم می تواند در هر نقطه ی دلخواه دیگری بسته به مدل لباس قرار گیرد. می توانیم این برش را نیز از سرشانه به نوک سینه و سپس از خط فاصله ی سینه به پایین لباس ادامه دهیم تا برش زیبایی در لباس ایجاد شود. این پنس بیشتر برای لباس های کلاسیک و روزمره کاربرد دارد. 


6-    انتقال پنس به برش عصایی :

 

پس از بستن پنس سرشانه، به صورت موقت پنس کنفورماسیون را باز می کنیم ( باز کردن پنس کنفورماسیون صرفا برای راحتی کار است. می توانید این مرحله را انجام ندهید.) و هلالی از حلقه آستین به نوک سینه رسم می کنیم. سپس این خط را برش زده و پنس کنفورماسیون را می بندیم. می توانیم فقط این هلال را برش زده و تا پایین پنس بدوزیم و یا می توانیم برش را از خط فاصله ی سینه تا پایین لباس ادامه دهیم و برش زیبایی در لباس ایجاد کنیم. برش عصایی برای کت های رسمی تر و همچنین برای پیراهن های مجلسی انتخاب بسیار مناسبی می باشد. دوخت برش عصایی نیازمند دقت و مهارت زیادی می باشد و همچنین از مهمترین و پرکاربرد ترین برش ها است.


7-    انتقال پنس تلاقی کمر و خط مرکزی جلو :

 

پنس سرشانه را بسته و از نوک سینه تا تلاقی خط کمر و وسط جلو خطی رسم می کنیم و آن را برش می زنیم. 
 

 

پنس ها همچنین می توانند با اهداف دیگری مانند ایجاد طراحی های جدید نیز استفاده شوند. مثلا می توانیم پنس ها را به المان های دیگر در طراحی لباس مثل چین، پلیسه، پیلی و ... تبدیل کنیم.
زمانی که می خواهیم لباس حالتی راحت تر داشته باشد اما همچنان فرم بدن را تا حدی حفظ کند هم می توانیم از این روش استفاده کنیم و پنس را به جای دلخواه انتقال داده اما آن را برش نزنیم.
همچنین می توانیم این پنس ها را با استفاده از خلاقیتمان باهم ترکیب کرده و پنسی نسبت به فرم بدن و مدل لباس طراحی کنیم.


نحوه ی صحیح دوخت پنس ها:

 

علامت های پنس ها را دقیق روی پارچه علامت می زنیم. بازو های پنس را روی هم تا راس پنس، سوزن می زنیم و از عریض ترین بخش تا راس را می دوزیم. بهتر است دوخت پنس را نرسیده به نوک پنس ماهیچه ای کرده و دوخت آن را زودتر تمام کنیم تا ایست زیبا تری داشته باشد. سپس لباس را اتوکشی می کنیم. 


تمیزی دوخت پنس بسیار مهم می باشد و در جلوه ی لباس تاثیر زیادی دارد. درنتیجه بهتر است دوخت پنس ها را تمرین کنیم تا لباس های بی نظیری بدوزیم.
 

 

تماس با فابرا
02146139117

 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/V7Z6e
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر