راهنمای خرید بهترین پارچه لباس عروس + بررسی و مقایسه انواع جنس پارچه لباس عروس

راهنمای خرید بهترین پارچه لباس عروس + بررسی و مقایسه انواع جنس پارچه لباس عروس

لباس عروس نوین مارکتینگ

یک نکته بسیار مهم برای انتخاب و خرید لباس عروس، آشنایی با جنس و ویژگی‌های انواع پارچه لباس عروس است. در این نوشته به این موضوع پرداخته‌ایم.

پارچه یکی از عوامل کلیدی برای تعیین ظاهر کلی لباس است. با وجود پارچه‌های بسیار متنوع، در وزن‌ها و بافت‌های مختلف، احتمالا از خود می‌پرسید: بهترین پارچه لباس عروس چیست؟ این راهنما به دنبال پاسخ دادن به این سوال است. به‌طور خلاصه هیچ پارچه خاصی به عنوان بهترین پارچه لباس عروس وجود ندارد. در واقع همه پارچه‌های لباس عروس از نظر ظاهری شیک هستند؛ اما انتخاب بهترین پارچه فقط به این بستگی دارد که می‌خواهید لباس شما چگونه به نظر برسد.

علاوه بر ظاهر کلی لباس، نوع پارچه‌ای که استفاده می‌کنید؛ می‌تواند ساختار و طرح لباس را نیز تعیین کند. همچنین در انتخاب بهترین پارچه لباس عروس باید زمان و فصل پوشیدن لباس عروس را نیز در نظر بگیرید. در این مقاله، انواع پارچه‌های لباس عروس را معرفی می‌کنیم؛ و توضیح می‌دهیم که چرا انتخاب‌های خوبی برای استفاده در لباس عروس هستند.

بهترین پارچه لباس عروس چیست؟

اگرچه هیچ پارچه‌ای وجود ندارد که برای لباس عروس بهتر از بقیه باشد؛ استفاده از چند پارچه، محبوب‌تر از بقیه است. این پارچه‌ها با یک‌دیگر بسیار متفاوت هستند؛ و برخی به عنوان روکش پارچه‌های دیگر استفاده شده و به‌تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

با توجه به موارد گفته شده متوجه شده‌اید که انتخاب این پارچه‌ها فقط به ترجیح شخصی شما مرتبط است. بنابراین باید در نظر داشته باشید که چه پارچه‌هایی را دوست دارید؛ و چه ظاهری را می‌خواهید با خرید لباس مجلسی یا لباس عروس به دست آورید. همچنین شما باید فصل و مکان عروسی خود را در نظر بگیرید. چراکه نمی‌خواهید پارچه‌ای را انتخاب کنید؛ که برای پوشیدن خیلی گرم یا خیلی سرد باشد.

اگر نمی‌دانید دقیقا به دنبال چه پارچه‌ای هستید؛ در ادامه محبوب‌ترین و بهترین پارچه‌های لباس عروس را به همراه جزئیات بیشتر معرفی کرده‌ایم. همچنین کارشناسان مزون لباس عروس شما می‌توانند بهترین راهنمای شما در این زمینه باشند.

  • چارموز

چارموز پارچه‌ای است که به‌طور سنتی از الیاف ابریشم ساخته می‌شود. البته می‌توان با هدف ارزان‌تر شدن، آن را با الیاف پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی نیز ساخت. مانند سایر پارچه‌های ابریشمی، چارموز نیز پارچه‌ای بافته شده با زرق‌وبرق و ظرافت فراوان است.

چارموز در مقایسه با اغلب پارچه‌های عروس بسیار سبک است. این پارچه یک انتخاب عالی برای عروسی‌های بهاری و تابستانی است؛ زیرا توانایی تبادل هوای خوبی دارد. این پارچه به‌تنهایی به عنوان پارچه اصلی یا به عنوان پارچه زیر برای پارچه‌های شفاف و توری استفاده می‌شود. البته چارموز کشش خوبی ندارد؛ بنابراین هنگام استفاده از آن برای مناطقی از لباس که به کشش بیشتری نیاز دارد؛ به این محدودیت توجه داشته باشید.

  • زربفت

پارچه زربفت به نام‌های براد یا بروکاد نیز شناخته می‌شود. این پارچه بافته شده، به‌طور سنتی از الیاف ابریشم ساخته می‌شود؛ اما می‌توان آن را از الیاف دیگری مانند پنبه نیز تهیه کرد. زربفت به دلیل ظاهر و طرح براق و ظریف، معمولا گل‌دار و طرح‌دار است. زربفت پارچه‌ای مستقل و عالی برای لباس عروس است.

این پارچه خاص را می‌توان در سایه‌های مختلف سفید، رنگ بدن یا خاکستری، برای لباس‌های عروسی سنتی یا در رنگ‌های دیگر برای ایجاد ظاهری غیرسنتی استفاده کرد. این پارچه دارای ظاهر زیبایی است؛ اما وزن آن کم نیست. همچنین خاصیت کشسانی کمی داشته و توانایی تبادل هوای خوبی ندارد. این پارچه برای عروسی‌های برگزار شده در فصول سرد ایده‌آل است.

 

 

  • شیفون

شیفون هم به‌طور سنتی از ابریشم ساخته می‌شود. با این حال امروزه می‌توانید آن را تقریبا با هر نوع الیافی، از جمله الیاف طبیعی مانند پنبه یا الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون پیدا کنید. ویژگی کلیدی شیفون شفافیت و مات بودن هم‌زمان آن است. به همین دلیل میزان استفاده از آن در لباس عروس محدود خواهد بود.

از شیفون بیشتر به عنوان روکش یا آستین لباس عروس استفاده می‌شود. از آنجایی که این پارچه بسیار سبک است؛ به عنوان روکش تقریبا وزنی به لباس عروس اضافه نمی‌کند. شیفون دارای قابلیت تبادل هوای مناسب و کشسانی کافی است. از آنجایی که شیفون معمولا به‌تنهایی استفاده نمی‌شود؛ می‌توانید بدون توجه به اینکه در چه فصلی ازدواج می‌کنید؛ آن را در لباس عرس به‌کار ببرید.

  • کرپ

پارچه کرپ به‌گونه‌ای بافته می‌شود؛ که دارای بافتی موج‌دار و سه‌بعدی باشد. این پارچه معمولا از ابریشم یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. اگرچه کرپ از نظر ظاهری شیک‌ترین و بهترین پارچه لباس عروس نیست؛ اما یک گزینه محبوب برای قسمت دامن لباس عروس است.

کرپ وزن‌های مختلفی دارد. بنابراین بسته به اینکه لباس عروس چقدر سنگین یا ضخیم باشد؛ می‌توانید آن را در هر فصلی بپوشید. همچنین بسیار کشسان است. بنابراین اگر می‌خواهید لباس‌تان در قسمت‌های خاصی کشیده‌تر باشد؛ این پارچه انتخاب خوبی است. قابلیت تبادل هوای کرپ بستگی به نوع الیافی دارد که از آن ساخته شده است. اما به‌طور کلی گرمای زیادی را در خود نگه نمی‌دارد. بنابراین برای عروسی‌هایی برگزار شده در فضای بسته انتخاب خوبی است.

 

 

  • توری و دانتل

تور یکی از پرکاربردترین انواع پارچه لباس عروس است. اگرچه معمولا پارچه اصلی مورد استفاده برای لباس عروس نیست. تور معمولا به عنوان روکش، روی پارچه‌های دیگر استفاده می‌شود؛ اما می‌توان آن را در تمام قسمت‌های لباس از دامن گرفته تا بالاتنه و آستین استفاده کرد.

توری از الیاف کتان، پنبه یا ابریشم ساخته می‌شود. پارچه توری انواع مختلفی داشته و دارای الگوهای متنوعی است. این پارچه بسیار ظریف و اغلب شفاف است. از دیگر مزایای توری این است که تبادل هوای عالی و کشسانی متوسط دارد. این ویژگی‌ها آن را به انتخابی عالی برای آستین تبدیل می‌کند.

  • کتان

کتان رایج‌ترین پارچه لباس عروس نیست. با این حال یک انتخاب محبوب برای افرادی است که یک لباس عروس بسیار ساده اما سبک وزن و شاداب را ترجیح می‌دهند. پارچه کتان از الیاف گیاه کتان تهیه می‌شود. بنابراین پارچه‌ای طبیعی، بسیار تنفس‌پذیر و جذب‌کننده رطوبت است.

کتان از قدیمی‌ترین پارچه‌هایی است که برای لباس استفاده می‌شود. بنابراین برای عروس‌های علاقه‌مند به لباس‌های سنتی انتخاب خوبی است. از آنجا که کتان خاصیت کشسانی بسیار کمی دارد؛ در لباس‌های عروس با سیلوئت‌های بسیار ساده کاربردی‌تر است.

  • میکادو

میکادو از الیاف ابریشم درست می‌شود؛ و یکی از مجلل‌ترین انواع ابریشم است. این پارچه کمی ضخیم‌تر از ابریشم سنتی است؛ اما هنوز هم تمام ویژگی‌های ابریشم را دارد. میکادو در مقایسه با سایر پارچه‌های لباس عروس گران‌تر است. بنابراین اجاره لباس عروس با پارچه میکادو ممکن است حتی گران‌تر از خرید یک لباس عروس ساده باشد.

میکادو فرم خود را به‌خوبی حفظ می‌کند. بنابراین برای لباس عروس‌هایی با فرم خاص مناسب است. در مقابل میکادو برای یک دامن روان و با تحرک زیاد، گزینه خوبی نیست. در نهایت میکادو برای انواع لباس با سیلوئت خط A انتخابی عالی است.

  • ارگانزا

ارگانزا پارچه‌ای بسیار شفاف و ساخته شده از الیاف ابریشم است. ارگانزا معمولا به عنوان روکش پارچه‌های دیگر و در قسمت دامن لباس عروس استفاده می‌شود. ارگانزا همچنین می‌تواند دامن عروس را پر کند؛ حتی اگر پارچه استفاده شده در زیر آن پر نباشد. ارگانزا یک انتخاب عالی برای لباس‌هایی با دامن روان و متحرک است.

این پارچه برای هر عروسی در هر فصلی مناسب است. همچنین به دلیل شفاف بودن، قابلیت تنفس بالایی داشته و گرما را در خود نگه نمی‌دارد.

 

 

  • ساتن

ساتن محبوب‌ترین پارچه لباس عروس است؛ زیرا براق بوده و ظاهری ظریف و بافتی نرم دارد. اصطلاح ساتن به نحوه بافته شدن این پارچه اشاره دارد. این بدان معناست که ساتن را می‌توان از انواع مختلف الیاف از جمله ابریشم، پنبه و پلی‌استر تهیه کرد. همچنین به این معنی است که ویژگی‌هایی مانند توانایی تبادل هوا و حفظ گرما، بر اساس نوع الیافی که از آن ساخته شده متفاوت است.

  • تافته

تافته یکی دیگر از پارچه‌های ساخته شده از ابریشم است. البته برخی از پارچه‌های تافته از پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی ساخته شده‌اند. تافته علی‌رغم اینکه بسیار ترد و ساختاریافته است؛ بسیار تنفس‌پذیر بوده و در وزن‌های مختلف موجود است.

همچنین تافته بسیار براق است. بنابراین معمولا از آن برای دامن‌های بزرگ لباس عروس استفاده می‌شود. دامن‌های تافته می‌توانند با پارچه‌ای مانند توری در زیر آن زیباتر به‌نظر برسند.

  • مخمل

آخرین و اما نه کم‌اهمیت‌ترین پارچه لباس عروس مخمل است. مخمل وقتی به تنهایی برای لباس عروس استفاده می‌شود؛ شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. مخمل را می‌توان برای طراحی لباس‌های بسیار براق و نرم استفاده کرد. اگرچه این پارچه در رنگ‌های سنتی لباس عروس، مانند سفید و رنگ پوست جذاب است؛ اما در انواع لباس عروس رنگی، بهترین به نظر می‌رسد؛ زیرا می‌توانید سطح بالایی از درخشش را در نمونه‌های رنگی آن ببینید.

مخمل اغلب در ماه‌های سرد پاییز و زمستان پوشیده می‌شود؛ زیرا کمی ضخیم‌تر و گرم‌تر از پارچه‌های دیگر است. اگر می‌خواهید یک لباس عروس متفاوت داشته و مطمئن باشید که ظاهری زیبا دارد؛ از مخمل استفاده کنید.

مناسب‌ترین پارچه برای لباس عروس کدام است؟

مناسب‌ترین پارچه لباس عروس به‌دلیل چندکاره بودن و بادوام بودن احتمالا ساتن باشد. به یاد داشته باشید که ساتن را می‌توان با انواع مختلفی از الیاف تهیه کرد. این بدان معناست که شما می‌توانید پارچه ساتن را متناسب با هر بودجه‌ای پیدا کنید.

همچنین ساتن را می‌توان به‌تنهایی یا یا در کنار پارچه‌های دیگر استفاده کرد. یعنی تقریبا می‌توانید هر مدل لباس عروسی را که بخواهید با ساتن بدوزید.

یکی دیگر از پارچه‌های مناسب برای لباس عروس ابریشم است. ابریشم در انواع مختلف و با ویژگی‌های متفاوت وجود دارد. مانند ساتن، از ابریشم نیز می‌توانید به‌تنهایی یا در کنار پارچه‌های دیگر استفاده کنید.

نکاتی که در انتخاب لباس عروس باید در نظر بگیرید

هنگام انتخاب پارچه لباس عروس علاوه بر اینکه در چه فصلی لباس را می‌پوشید؛ باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید. هرکدام از این عوامل را هنگام تصمیم‌گیری در مورد جنس لباس پارچه لباس عروس مدنظر خود، در نظر بگیرید.

  • وزن پارچه

پیش از این درباره وزن پارچه صحبت کرده‌ایم؛ که چگونه می‌تواند بر گرم بودن و فصل استفاده از لباس تاثیر بگذارد. اما در هنگام تعیین استایل لباس نیز مهم است که وزن پارچه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، پارچه‌های سنگین‌تر، وزن کلی لباس را نیز سنگین‌تر می‌کند. همچنین وزن لباس می‌تواند تعیین‌کننده آسانی راه رفتن و راحتی کلی آن باشد.

  • ساختار پارچه

ساختار پارچه، مانند اینکه چقدر شکل خود را حفظ می‌کند یا چقدر کشیده می‌شود؛ هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب پارچه لباس عروس ارزش توجه دارد. بیشتر پارچه‌هایی که برای لباس عروس استفاده می‌شود؛ پارچه‌های بافته شده با کشسانی کم هستند. البته برخی از آنها بیشتر از بقیه کشش دارند؛ که از آنها برای آستین و بالاتنه استفاده می‌کنند.

برخی از پارچه‌ها نیز کمی سفت‌تر هستند؛ یا شکل خود را بهتر از بقیه نگه می‌دارند. به‌طور خلاصه اگر می‌خواهید یک لباس روان و لطیف داشته باشید؛ از پارچه ثابت و آهاردار استفاده نکنید. همچنین اگر لباسی با فرم خاص می‌خواهید؛ از پارچه‌های روان و نرم استفاده نکنید.

همچنین هنگام استفاده از پارچه‌های شفاف به عنوان روکش، به‌خاطر داشته باشید که برخی از آنها ساختار بیشتری نسبت به بقیه دارند. به عنوان مثال، توری سفت‌تر است؛ و ساختار و ثبات بیشتری نسبت به پارچه ابریشمی یا ارگانزا دارد.

  • بافت و درخشش

در نهایت باید بافت و درخشش پارچه را در نظر بگیرید. بیشتر پارچه‌های لباس عروس، صاف و تا حدودی براق هستند. اگرچه پارچه‌هایی مانند توری و دانتل، می‌توانند بافت بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند. همچنین مهم است که بدانید پارچه‌های براق‌تر نور بیشتری را منعکس می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به ساتن، ابریشم، تافته و مخمل اشاره کرد.

اگر قصد دارید از چند پارچه مختلف استفاده کنید؛ باید سطح درخشندگی هر پارچه را در نظر بگیرید؛ تا به خوبی با هم هماهنگ شوند. مثلا برای دامن از پارچه‌ای بسیار براق و برای بالاتنه از پارچه‌ای با برق کمتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از برخی پارچه‌ها به‌عنوان روکش، رنگ پارچه‌های زیر آن را کم‌رنگ کنید.

گران‌ترین پارچه برای لباس عروس چیست؟

گران‌ترین پارچه برای لباس عروس احتمالا انواع خاصی از پارچه ابریشمی مانند میکادو یا انواع پارچه توری با طرح‌ها یا تزیینات پیچیده است. الیاف ابریشم کمیاب‌تر از الیافی مانند پنبه یا پلی‌استر هستند؛ که این نکته بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، در مورد پارچه توری، هرچه ساخت آن سخت‌تر باشد؛ قیمت بیشتری خواهند داشت.

برای دوختن لباس عروس می‌توان از انواع پارچه استفاده کرد. لزوما پارچه‌ای وجود ندارد؛ که بهتر از دیگری باشد. این موضوع فقط به ترجیحات شخصی، نوع و طرح لباس و فصل مراسم عروسی بستگی دارد.

 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/y4zPV
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر