رسم و رسومات جالب عروسی در کشورهای مختلف+عکس

رسم و رسومات جالب عروسی در کشورهای مختلف+عکس

سایر زهرا ثقفی

ازدواج از جمله سنت هایست که تقریبا در تمامی جوامع وجود دارد. این مراسم جهانی در سنت ها و قومیت های متفاوت رسوم متفاوتی دارد. این آداب و رسوم گاهی جذاب و شیرین و گاهی عجیب و گیج کننده می باشند. از آنجایی که مراسم ازدواج یکی از به یاد ماندنی ترین اتفاقات زندگی است، رخداد های آن نیز می توانند به خاطره انگیز ترین اتفاقات زندگی مبدل شوند. این ها مقدمه بود تا کمی با آداب و رسوم های خاص جوامع متفاوت در روز عروسی آشنا شوید. پیشنهاد می شود تا پایام مقاله با فابرا همراه باشید.

 

هندوستان

 

مردم هندوستان از قومیت های متفاوتی تشکیل شده اند و هر یک برای عروسی آداب و رسوم خاص خود را دارند. به طور معمول عروس ها پیش از مراسم دست و پای های خود را به طور هنرمندانه ای با حنا رنگ می کنند و برای مراسم آماده می شوند. هم چنین استفاده از زیور آلات بزرگ و لباس های کار شده از دیگر رسوم معمول هندی ها می باشد. 

 

 

اما همان طور که گفته شد، مردم هند از قومیت ها و فرهنگ های متفاوتی تشکیل شده اند و رسوم خاص خود را دارند. برخی از آنان معتقدند در مراسم باید اقداماتی را انجام داد تا باعث جلوگیری از مرگ و هرگونه تنش دیگر شود. در مراسم عروسی عروس را به عقد یک درخت موز در می آورند و از آن درخت می خواهند که او را از ارواح پلید و شیطانی دور کند. برخی دیگر در مراسم به عروس انگشتری از الماس هدیه می دهند؛ زیرا معتقدند  الماس موجب دور شدن نیروهای شر ، آتش، مارها، بیماری ها، دزدان و ... از زندگی زوج جوان می شود. 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.


در برخی شهرهای هند، پیش از شروع مراسم داماد کفش های خود را درآورده و در گوشه ای می گذارد و درست در همان لحظه، فامیل های عروس سعی می کنند کفش ها را بدزند و فامیل داماد از دزدیده شده کفش ها جلوگیری میکنند. اگر فامیل های عروس موفق به دزدیدن کفش ها شوند می توانند در ازای پس دادن آنها از خانواده داماد باج بگیرند.

 


 

ایتالیا


مردم ایتالیا به شادی و سرخوشی شهره هستند و این حس شادی در تمامی آداب و رسوم آن ها به خوبی نمایان است. در ایتالیا مهمانان برای تازه عروس و داماد ها شیرینی های رنگارنگ بادامی در کیسه های سینچ می آورند. این شیرینی ها نماد سلامتی، ثروت، شادی، باروری و طول عمر می باشند.
 

 

ونزوئلا 


ونزوئلا مانند دیگر کشورهای آمریکای لاتین، عجیب‌ترین سنت‌ها و آئین‌ها را دارد. آن‌ها در شب عروسی‌ رسمی به نام «پریدن از روی جارو» دارند. در این مراسم قدیمی، عروس و داماد باید از روی یک جارو بپرند که به ‌معنای حرکت مستمر آنان در طول زندگی می باشد. هم چنین عروس و داماد در شب مراسم بدون آگاهی مهمانان و یواشکی از مراسم خارج می شوند که آن را باعث خوش بختی می دانند.
 


 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

سوئد


در فرهنگ سوئد گل نماد عشق و آرامش حقیقی محسوب می شود؛ پس عروس خانم ها عموما با تاجی از گل در مراسم حاضر می شوند. هم چنین درکشورهای اسکاندیناوی رسم است که یک کیک بزرگ به نام کرنسه سرو شود. این کیک از حلقه های کیک بادام یخ زده تهیه شده تا کیک شکل مخروطی به خود بگیرد. قبل از مراسم یک نوزاد را در تخت زوجین قرار می دهد تا باروری و برکت را افزایش دهد. و پس از مراسم عروس و داماد را با عدس ، برنج و نخود فرنگی حمام می کنند. یکی از سنت های جالب مردم سوئد این است که هرگاه عروس یا داماد به قصد رفتن به دستشویی از سر میز خود بلند شوند، مهمانان برای بوسیدن همسر وی هجوم می آورند. مثلاً اگر عروس به دستشویی برود، همه داماد را می بوسند.
 

 

ایرلند


مردم ایرلند معتقدند حین رقصیدن، پای عروس همواره باید روی زمین باشد و از روی زمین بلند نشود، در غیر این صورت شیاطین روی زمین به زیر پای او رفته و این مسئله بدشانسی می آورد.


فیلیپین


آداب و رسوم مردم فیلیپین در روز عروسی یکی از رمانتیک ترین و رویایی ترین سنت هاست. در روز مراسم آشنایان دو کبوتر را که نشان دهنده عروس و داماد می باشند به پرواز در می آورند. این دو پرنده پیام آور آرامش و تعادل زندگی عروس و داماد می باشند. از دیگر رسوم جالب فلیپینی ها می توان به درست کردن تاجی از رزماری برای عروس اشاره کرد. در روز عروسی نیز مهمانها گرداگرد عروس جمع می شوند تا مادر عروس تور را از سر عروس بردارد و بر سر یکی از ساقدوش های عروس بگذارد که این ساقدوش معمولا صمیمی ترین ساقدوش عروس است.

 


 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

مراکش


جشن عروسی در مراکش در فصل پاییز که فصل برداشت محصول و نماد خوشبختی و رفاه است ، برگزار می شود . در این کشور مرسوم است که برای تزیین جشن عروسی از رنگ زرد و سبز استفاده شود؛ زیرا بیشتر عروس و دامادها معتقدند رنگ سبز نماد خوشبختی است و شیطان از رنگ زرد روشن می ترسد. حاضرین در مراسم عروسی برای این که به زندگی عروس و داماد برکت ببخشند موهای عروس را با سکه تزیین می کنند و یا به زوج جوان سکه طلا هدیه می کنند. لازم به ذکر است مراسم عروسی در مراکش طولانی بوده و در بسیاری موارد تا هفت هشت روز طول می کشند. هم چنین عروسی ها در این کشور به شکل لاکچری برگزار شده و بریز به پاش زیاد صورت می گیرد.
 

 

ژاپن


در ژاپن مراسم عقد تنها با حضور فامیل و دوستان درجه یک برگزار می شود . در جشن عروسی نیز عروس کیمونو به تن کرده و هدایایی را به مهمانانش می دهد. عروس و دامادهای ژاپنی در روز عروسی خود مراسمی به نام شینتو دارند که عروس از سر تا پا سفیدپوش می شود ازجمله آرایش، کیمونو (لباس سنتی ژاپنی)، و کلاه. سفید نشانگر پاک دامنی عروس بوده و کلاه برای پنهان کردن حس حسادت به مادر شوهر می باشد. در رسمی دیگر روستاییان در خیابان صف می کشند تا به عروس نگاه کنند، اگر اکثرا از آرایش او انتقاد کنند عروس باید به خانه برگشته و دوباره آماده شود.

 


 

ولز


ولز سرزمینی در غرب انگلستان است که به همراه ایرلند شمالی، اسکاتلند و انگلستان، کشور بریتانیا را تشکیل می دهند. مردم این سرزمین آداب و رسوم خاص خود را داشته و عروسی های خود را برا مبنای سنن خود برگزار می کنند. یکی از رسوم قدیمی و رایج در بین ولزی ها، هدیه دادن یک قاشق چوبی به عروس است. داماد از مدت ها پیش از مراسم، قاشقی چوبی با طراحی منحصر به فرد خود را برای عروس خانم درست می کند و در روز مراسم به او هدیه می  دهد. این رسم به حدی مورد توجه بوده که در گذشته افراد از وام ها و روش های خرید اقساطی جهیزیه برای به جا آوردن این رسم اقدام می کردند.

 


 

فرانسه


فرانسه به کشور عشق مشهور است و فرانسوی ها به رمانتیک بودن شناخته می شوند. آن ها همیشه سعی می کنند رمانتیک ترین و قشنگ ترین برنامه ها را برا معشوقه خود داشته باشند و مراسم های آن ها معمولا بسیار خاطره انگیز است. معمولا در مراسم های فرانسوی شیرینی خامه ای سرو می شود و کیک عروسی به شکل برجی و بلند تهیه  می شود. هم چنین تا پایان مراسم شادی کرده و می رقصند و سر و صدا می کنند. یکی از سنن جالب مردم فرانسه این است که پس از مراسم، دوستان و آشنایان عروس و داماد آن ها را تا منزل همراهی کرده و با کوبیدن روی قابلمه و ظروف، پشت در خانه آن ها سر و صدا به راه می اندازند. عروس و داماد نیز وظیفه پذیرایی از این مهمانان را تا پایان برنامه بر عهده خواند داشت. در برخی شهرهای فرانسه پس از پایان مراسم، مردان فامیل عروس و داماد کنار هم و در حالی که صورت هایشان به سمت زمین است، روی زمین دراز کشیده و عروس و داماد دست در دست هم از روی فرشی از مهمانان می گذرند.
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

اما تا اینجا جنبه های قشنگ ماجرا را دیدیم، و حالا بشنوید از قسمت بد ماجرا! در بسیاری از مناطق فرانسه پس از اتمام مراسم، دوستان و آشنایان عروس و داماد اضافه مواد غذایی باقی مانده از مراسم را جمع کرده و در کاسه توالتی ریخته و عروس و داماد باید از آن بخورند و بنوشند. البته امروزه از شکلات به جای باقی مانده غذا ها استفاده می کنند و لی در ماهیت ماجرا تفاوت خاصی ایجاد نمی کند...!

 

 

استرالیا


در کشور استرالیا ، عروس خانم ها یک نعل اسب تزئین شده را به بازوی خود می بندند و آن را نمادی از خوشبختی می دانند، همچنین تاجی از گل تلفونی که در این کشور نماد زندگی است را روی سرشان می گذارند. همچنین دوستان و آشنایان نزدیک عروس و داماد تعدادی سنگ جمع شده در کاسه ای کوچک می آورند که نشانه این است که زوج جوان برای همیشه در کنار هم زندگی خواهند کرد و در خوشی ها و سختی های زندگی کنار هم خواهند ماند. 
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/NDZle
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر