رقص چاقو، اصیل و تماشایی+عکس

رقص چاقو، اصیل و تماشایی+عکس

سایر محمد صفریان

 

ایرانی ها برای تمام مراسم ها و جشن ها سنت هایی جذاب و تماشایی دارند. یکی از این سنت های جالب "رقص چاقو" هست. در تولدها و عروسی های ایرانی بریدن کیک کار عادی نیست و نیاز به مراسم و تشریفات خاص داره. قبل از بریدن کیک معمولا یک یا چند نفر از مهمانان که اغلب افراد نزدیک عروس یا ساقدوش های جوان هستند، چاقو رو برداشته و با چاقو همراه آهنگ های مختلف می رقصند. رقصنده ها حین رقصیدن با چاقو معمولا از عروس یا داماد شاباش یا پول هدیه می گیرند و این هم یکی دیگه از قسمت های جالب رقص چاقو محسوب می شه. اون ها این پول رو در ازای دادن چاقو و برش کیک از عروس و داماد می گیرند اما به راحتی حاضر به این کار نمی شن!

 

 

چاقوی کیک عقد یا عروسی رو با روبان یا گل های زیبا تزیین می کنند و معمولا از یک چاقوی بلند و شیک برای این کار استفاده می کنند.


رقص چاقو یا همون رقص پیش از بریدن کیک معمولا با شوخی و طنز همراهه و همین کارها این رقص رو به یکی از بخش های جذاب عروسی تبدیل می کنه. قبل از رسیدن چاقو به عروس و داماد معمولا چاقو بارها بین رقصنده ها دست به دست می شه و هرکدوم از اون ها از عروس و داماد شاباش و پول دریافت می کنند و این بازی جالب تا زمانی که بالاخره یکی از رقصنده ها تصمیم بگیره چاقو رو به ازای پول دریافتی به اون ها بده ادامه پیدا می کنه. 

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.


موقع انجام رقص چاقو معمولا عروس و داماد در کنار کیک می ایستند و منتظر هستند تا بالاخره یک نفر راضی بشه چاقو رو به اون ها بده. در بعضی مواقع هم عروس در رقص چاقو رقصنده رو همراهی می کنه که این هم در نوع خودش دوست داشتنی هست.
 

مدت زمان رقص چاقو

 


اگرچه رقصیدن با چاقو جالب و دیدنیه و چند نفر به ترتیب این کار رو انجام می دن، اما هرکس مدت زمان کوتاهی می رقصه و تمام این قسمت معمولا حدود ده دقیقه طول می کشه تا زیاد تکراری و لوس نشه. شاید در کل مراسمِ رقص چاقو تنها با یک یا نهایتا دو آهنگ انجام بشه.


آهنگ مناسب رقص چاقو

 


رقص چاقو یک سنت اصیل ایرانیه و بخش بزرگی از زیبایی این مراسم اینه که با آهنگ های سبک شش و هشت یا سبک باباکرم ایرانی انجام بشه. طرز رقصیدن با این آهنگ ها اگر توسط رقصنده های کاربلد و آموزش دیده انجام بشه خیلی زیبا و طنازانه هست و مهمانان از تماشای رقصیدن اون ها لذت می برند. توصیه می شه اگر تمایل دارید در مراسم عروسی تون این بخش شگفت انگیز رو داشته باشید حتما افرادی رو از قبل برای تمرین با آهنگ های خاص رقص چاقو آماده کنید تا برای مهمان ها حوصله سر بر نباشه و رقص چاقوی مراسم تون به یادموندنی بشه. 
 

 

پیشینه ی رقص چاقو

 


مراسم عقد و عروسی و نحوه ی برگزاری اون ها از رسم و رسوم با سابقه ی ایرانیه و قدمت اون ها در نهایت به ایران باستان برمی گرده. احتمالا رقص چاقو هم پیشینه ی قدیمی و دور و درازی داره و یکی از سنت های اصیل ایرانیه که تا امروز مغلوب گذر زمان نشده و همچنان پرطرفداره.


لباس مناسب رقص چاقو

 


با توجه به اینکه رقص چاقو یک رقص کاملا ایرانیه و رقص های ایرانی با حرکات نرم و دلبرانه انجام می شن، لباسی که برای رقص چاقو می پوشید در زیبایی حرکات شما خیلی تاثیر داره. توی رقص های ایرانی به خصوص رقص چاقو خانم ها روی قسمت کمر و نیم تنه زیاد مانور می دن، اگر لباس شما لباسی باشه که برش های زیبا در قسمت کمر داره یا دامن لباس شما با هر چرخش و حرکت به زیبایی همراه شما می رقصه و رقص شما رو کامل می کنه، انتخاب خوبی برای این کار هست.
 

 

آموزش رقص چاقو

 


برای انجام مراسم رقص چاقو مهمانان همه در جای خودشون می نشینند و میدان جلوی عروس و داماد رو خالی می کنن. رقصنده ها که نزدیک ترین اقوام یا دوستان عروس و داماد هستن یکی یکی چاقو رو از هم گرفته و می رقصن و فیلمبردار این لحظات رو ثبت می کنه. این تشریفات باعث شده رقص چاقو مهم باشه و توجه همه ی مهمانان رو به خود جلب کنه.


با توجه به این تشریفات و توجهی که صرف مراسم رقص چاقو می شه، قبل از عروسی خانم ها برای این رقص نیاز به آمادگی و آموزش دارن. خیلی ها برای این قسمت مراسم عروسی در کلاس های خصوصی رقص شرکت می کنند و رقص چاقو رو با آهنگ های خاصی تمرین می کنند تا با همون آهنگ ها و با آمادگی کامل حرکات هماهنگ شده ای رو به نمایش بگذارند. 

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.


این رقص مختص مراسم عروسی نیست و در بیشتر تولدهای ایرانی و مراسم عقد و غیره هم وجود داره. جالبه بدونید در بسیاری از کشورهای خارجی که جمعیت ایرانی ها در اون ها زیاده، مربی های رقص ایرانی رقص چاقو رو به طور خصوصی به افراد آموزش می دن و این نشون دهنده ی جذابیت و اهمیت این سنت و زیبایی اون هست. 


بعضی از سنت ها هرچقدر هم قدیمی باشن اما تکراری نمی شن و عمل کردن به اون ها همیشه جذاب و دوست داشتنیه، رقص چاقو یکی از همین سنت های دیرینه اما شیرین در میان ایرانی هاست. 
 

 

مزون تخصصی فابرا باز هم از رسوم و سنت های اصیل جشن های مختلف برای شما می نویسه تا به روز باشید. ما رو در شبکه های اجتماعی مختلف دنبال کنید و به دوستانتون معرفی کنید.

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/eojR4
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر