ساقدوش کیست؟ + وظایف کامل ساقدوش در قبل و روز مراسم

ساقدوش کیست؟ + وظایف کامل ساقدوش در قبل و روز مراسم

لباس عروس زهرا ثقفی

در ذهن بساری از جوانان ساقدوش کلمه ای جذاب و رویایی بوده و آن ها را به یاد مراسم عروسی دوستان و آشنایانشان می اندازد. بسیاری دید دقیقی از ساقدوش و وظایف او ندارند و ساقدوش را صرفا با پوشیدن لباس یکدست و عکس های اختصاصی با عروس و داماد می شناسند. اگر قصد دارید با ساقدوش و وظایف آن بهتر آشنا شده و حتی ساقدوش یکی از نزدیکان خود شوید، پیشنهاد می شود تا پایان این مقاله با فابرا همراه باشید.

 

 

ساقدوش کیست؟


ساقدوش در واقع فردی از دوستان و آشنایان محسوب شده که دوشا دوش عروس و داماد ، آنان را در برگزاری یک جشن زیبا و به یاد ماندنی همراهی می کند. البته کار‌هایی که ساقدوش‌ها انجام می‌دهند محدود به روز عروسی نمی‌شود بلکه آن‌ها باید از چند روز قبل از مراسم، همراه عروس و داماد باشند و در انجام برخی امور یاریشان کنند. تعداد ساقدوش ها از دو نفر به بالا متغیر بوده و عموما از بین دوستان و آشنایانی که با عروس داماد صمیمیت بیشتری دارند انتخاب می شود. همچنین نوع و رنگ لباس ساقدوش ها به صورت یک نواخت انتخاب شده و در عکس و فیلم های مراسم و فرمالیته، حضوری پر رنگ خواهند داشت.

 

تعداد ساقدوش ها


در گذشته تعداد مهمانان و دعوت شدگان به مراسم تعیین کننده تعداد ساقدوش ها بود. بر مبنای این سنت می بایست به ازای هر 40 مهمان یک ساقدوش در کنار عروس و داماد قرار می گرفت. اما امروزه با گسترده و تشریفاتی شدن مراسم ازدواج، تعداد ساقدوش ها کمتر شده است؛ این روزها داشتن 3 یا 4 جفت ساقدوش برایتان کافی خواهد بود.


لباس ساقدوش ها


انتخاب لباسی شیک و جذاب برای ساقدوش ها از اهمیت خاصی برخوردار است. پیشنهاد می شود لباس ساقدوش‌هایتان را از میان ژورنال‌ها و سایت‌های معتبر انتخاب نمایید. همچنین شما می توانید لباس ساقدوش‌ها را متناسب با آذین‌بندی جشن و دکور مراسم انتخاب نمایید.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

کارها و وظایف ساقدوش به تفکیک اولویت


بر مبنای رسم و سنت گذشتگان، عروس و داماد می بایست کلیه هزینه های ساقدوش‌ها برای خرید لباس، کفش و... را پرداخت نمایند. اما امروزه و با افزایش هزینه ها این مورد تاحدی ممکن نیست. پیشنهاد می شود در صورتی که با کمبود بودجه مواجه هستید و علاقه به داشتن ساقدوش در مراسم و فرمالیته خود دارید، از دوستان خود بخواهید لباسی یک رنگ انتخاب کرده تا در مراسم و عکس ها به خوبی جلوه نمایند.


 

وظایف ساقدوش ها


1-    پیش از مراسم


درست است که وظیفه اصلی ساقدوش، حضور پر رنگ در کنار عروس و داماد در فیلم ها و مراسم می باشد، ولی این یکی از ساده ترین وظایف او بودهو وظایف مهم تری دارد. در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.


همکاری و مشورت با عروس و داماد


برنامه ریزی برای مراسم ازدواج یکی از کارهای استرس زا در زندگی هر کسی محسوب می شود. حضور شما به عنوان ساقدوش در کنار عروس و داماد موجب می شود تا آن ها احساس راحتی و قوت قلب بیشتری داشته باشند. همچنین شما می توانید برای شکل مراسم و برنامه ها با آن ها هم فکری کرده و به آن ها مشورت دهید.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 


انتخاب مکان مناسب برای سفر ماه عسل


شما میتوانید با مشورت عروس و داماد، بهترین و مناسب ترین مکان برای سفر ماه عسل بعد از عروسی را انتخاب کرده و کارهای مربوط به رزرو بلیط، رزرو هتل و ... را از قبل انجام دهید. البته شما میتوانید این کارها را به صورت سورپرایز انجام داده و به عنوان کادوی عروسی به عروس و داماد هدیه دهید.

 

 

لباس و اکسسوری های مربوط به خودتان را به موقع خریداری کنید.


توصیه می شود پیش از خرید لباس و اکسسوری های مورد نظر در مورد شکل و رنگ آن ها با عروس و داماد مشورت کنید. این خرید ها را به هیچ عنوان به روز آخر موکول نکرده و با برنامه ریزی درست و در فرصت مناسب انجام دهید تا استرس مراسم را برای خود و عروس و داماد به حداقل برسانید.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.


در زمان خرید لباس عروس و داماد، همراهشان باشید.


خرید یا اجاره لباس عروس یکی از تجربه های منحصر به فرد برای عروس خانم هاست و احتمالا تعداد افرادی که قرار هست با عروس و داماد برای این خرید مهم همراه باشند متفاوت خواهد بود. اگر شما سلیقه عروس خانم را به خوبی میشناسید و در بسیاری از مواقع با یکدیگر خرید می کنید، بهتر است هنگام خرید لباس عروس با هم باشید. البته پیشنهاد می شود برای این همراهی هیچ گونه اصراری نداشته و فقط زمانی که از شما خواسته شد، با او همراه شوید. شما می توانید به عنوان همراه عروس یا داماد، جدیدترین مدل ها و ژورنال های لباس را ببینید و با آگاهی کامل برای انتخاب لباس بروید. فقط به خاطر داشته باشید، هرگز در رابطه با قیمت و مدل لباس عروس نظر خودتان را ارائه ندید و فقط زمانی که از شما پیشنهاد و یا نظری پرسیده شد در کمال احترام با عروس و داماد همفکری و مشورت داشته باشید.


 

2-    حین مراسم 


هماهنگی با سایر ساقدوش ها 


شما باید حتی الامکان با بقیه ساقدوش ها هماهنگ باشید. اینکه چه زمانی قرار هست عکاسی و فیلم برداری کنید، چه زمانی باید وارد سالن شوید، چه زمانی قرار هست در کنار عروس و داماد بایستید و ... جزئیاتی هستند که می بایست قبل از شروع مراسم عروسی با یکدیگر هماهنگ کنید تا مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار گردد.


 

مراسم را گرم نگه دارید


شما به عنوان یک ساقدوش بهتر است با مهمان ها صمیمی برخورد کنید، دوستان و مهمانان اختصاصی عروس و داماد را به سایرین و فامیل ها معرفی کنید و با رقصیدن، دست زدن و ... مجلس عروسی رو گرم نگه دارید.


پذیرایی از عروس و داماد


حین مراسم عروسی، حواستان به عروس و داماد باشد و با شرینی و میوه به خوبی از آن ها پذیرایی کنید. معمولا استرس ها و نگرانی های عروس و داماد در شب عروسی زیاد بوده و ممکن است به خوبی غذا نخورند؛ پس در طول مراسم به خوبی به آن ها توجه کنید.


در کنار عروس و داماد ایستادن


همان طور  که پیشتر گفته شد، دلیل اصلی انتخاب شما به عنوان ساقدوش این است که به عنوان یک همراه در کنار عروس و یا داماد بایستید. استایل خود را مرتب کرده و همواره لبخند به لب داشته باشید. هم چنین در تمامی لحظاتی که در کنار عروس و داماد هستید، حواستان به لباس و استایل آنان باشد و از مرتب بودن تور و لباس عروس، راحت بودن عروس و داماد در جایگاه و ... اطمینان حاصل کنید.

 


 

ساقدوش باید مجرد باشد یا متاهل؟؟؟


برای بسیاری همواره این سوال ها وجود دارد که ساقدوش چه کسی باشد؟ و آیا او باید متاهل باشد یا مجرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که این انتخاب کاملا به خود عروس و داماد بستگی دارد. در واقع آن‌ها باید در بین دوستان و اقوام خود افرادی را انتخاب کنند که اولا با آن‌ها رابطه‌بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای داشته باشند و دوما افراد تجربه کافی برای پذیرفتن این مسئولیت را داشته باشند. اما در مورد متاهل ساقدوش ها قانون و رسم خاصی و جود ندارد اما پیشنهاد می شود از افراد تازه ازدواج کرده استفاده کنید؛ زیرا آن ها تجربه نسبتا خوبی در مورد مراسم ازدواج دارند و می توانند به خوبی به شما کمک کننند.
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/erXWN
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر