سفره عقد شامل چه مواردیست؟+عکس

سفره عقد شامل چه مواردیست؟+عکس

لباس عقد محمد

یکی از سنت های اصیل ایرانی در ازدواج، سفره عقد بوده که پشتوانه ای غنی دارد. در گذشته خانواده ی داماد سفره ی عقد را تهیه و در مراسم بله برون به منزل عروس می بردند و خانواده ی عروس وظیفه چیدن آن را بر عهده داشتند. امروزه این سفره به سمبل شکل گیری خانواده مبدل شده که عروس و داماد در کنار آن نشسته و در حالی که در بالای سرشان قند می سابند، به خطبه عقد گوش می دهند. 

این سفره و اجزای آن هر کدام معنایی خاص و زیبا دارند در ادامه فابرا به آن ها می پردازد. توصیه می شود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

سفره عقد در گذشته

 

 

در زمان های قدیم بر سر سفره عقد، شش ظرف قرار می دادند که محتویات هر یک از آن ها، نشانگر یک آرزو برای زوجی بود که راهی خانه بخت می شد. درون این شش ظرف را با نان، نبات، بادام، گردو، تخم مرغ و فندوق پر می کردند. البته ظرف های دیگری از جام های عسل و ماست، ظرف های نان، پنیر و سبزی و همچنین شیرینی قرار می دادند که هر یک از آن ها نمادی از برکت، رزق و روزی و باروری محسوب می شد. جالب است بدانید که هم اکنون هم در شهرهای مختلفی در ایران مراسم چیدمان سفره عقد به این شیوه، صورت می گیرد.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عقد متنوع را دارا می باشد. برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

سفره عقد امروزی در ایران

 


1-    آینه

 


عضو اصلی سفره عقد که در بالای سفره قرار دارد، آینه است. آینه حاکی از زلال بودن و صافی است و رو به روی عروس و داماد جای می گیرد. آینه در سفره عقد خوش یمن است و عروس و داماد با تماشای خود درون سفره، ناراحتی هایشان را از یاد خواهند برد.

 


2-    شمعدانی

 


شمعدان ها در دو طرف آینه قرار می گیرند و شمعهای آن ها زمان جاری شدن صیغه عقد ، نشانی از آرزوی روشنایی و صمیمت در پیوند عروس و داماد می باشد . جنس شمعدان با قاب آینه یکی و به طور معمول نقره برنز یا بلورین میباشد.


3-    قرآن مجید

 


قرآن کریم به نشانه ی مورد تایید قرار داشتن وصلت از سمت خدای بزرگ و درخواست خوشبختی و برکات الهی جلو آینه قرار میگیرد. آینه همچنان که در خرید عروسی آینه در سر لوحه و پس از قرآن مجید قرار دارد ، در سفره عقد رو به رو به عروس و داماد قرار میگیرد تا با نگاه کردن در آن دل هایشان نسبت به یکدیگر مثل آینه صاف و یک دست باشد.

.


4-    جا نماز

 


قرار دادن جانماز پای بندی زوج نسبت به اصول دین اسلام است. بر سفره عقد جانمازی از جنس ترمه با آستر ساتن خوش رنگ یا مخمل سفید قرار می دهند و رویش را با نخ براق نقره ای سوزن دوزی می کنند و روی آن مهر و تسبیح زیبایی می گذارند.


5-    آب

 


در برخی جاها بر سر سفره عقد کاسه ای آب قرار می دهند که نشانه خلوص، پاکی و صداقت در زندگی زوجین می باشد. همچنین گاها دو ماهی قرمز به نشانه حیات و یا برگ تازه ای از درخت نارنج یا گلبرگ های گل و شمع جهت تزیین ظرف آب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عقد متنوع را دارا می باشد. برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.


6-    تخم مرغ

 


از جمله اجزای اصلی سفره عقد، تخم مرغ می باشد. تخم مرغ در سفره عقد نشانه باروری و تداوم نسل بوده و گذاشتن آن برسر سفره ی عقد به نشانه ادامه نسل عروس و داماد و باروری ازدواج آن دو می باشد. اغلب تخم مرغ ها را به گونه ای تزئین می کنند تا با سایر اقلام موجود درون سفره هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

 


7-    عسل

 


عسل نشانگر لحظات شیرین و دلنشین است و اغلب پس از جاری شدن صیغه عقد، عروس و داماد با کوچکترین انگشت خود، از این عسل درون دهان یکدیگر قرار می دهند تا شروع زندگی مشترک با شیرینی و شهد همراه باشد.


8-    گل

 


تقریبا در تمامی فرهنگ ها گل نماد عشق ومحبت بوده و افراد برای نشان دادن میزان عشق خود به معشوق خود گل هدیه می دهند. همچنین گل نماد طراوت و سر زندگی بوده و به زیبایی سفره عقد می افزاید. گل را به طرق مختلف و اغلب به صورت سبدهای طراحی شده بر سر سفره قرار می دهند.


9-    گردو، فندق و بادام

 


رسم است بر سر سفره عقد عروس و داماد گردو، بادام و فندق قرار دهند؛ زیرا این سه نمادی از توانمندی و گسترده بودن سفره خوراک عروس و داماد می باشند. از طرفی درخت گردو در فرهنگ ایرانی نمادی از طول عمر بوده و گردو نمادی از طول عمر برای عروس و داماد می باشد.

 


10-    ظرف نبات

 


به طور کلی نبات نشانه شیرینی و شادی پیوند عروس و داماد می باشد و به طور معمول در سفره عقد از نبات مرغوب و زعفرانی استفاده می شود. عموما ظرف نبات را در سمت بالایی سفره عقد به شکلی زیبا قرار می دهند.


11-    ظرف میوه

 


گاهی بر سر سفره عقد سبدی از میوه های رنگین مانند انار، سیب و آناناس و… قرار می دهند، به نماد اینکه عروس و داماد از مواهب رنگارنگ الهی و نعمت های طبیعی خداوند در زندگی بهره مند گردند.

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عقد متنوع را دارا می باشد. برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.


12-    نان و پنیر

 


یکی دیگر از چیز هایی که بر سر سفره عقد گذاشته می شود، سینی نان و پنیر بوده که به سینی برکت نیز شناخته می شود. در گذشته نان سر سفره عقد سنگک بود اما اکنون هر نوع نانی را می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد. نان و پنیر به سبب وسعت روزی و همچنین سفید بختی زوج، برای آنان برکت به همراه خواهد داشت. 

 


13-    سکه، نقل و کله قند

 


از موارد دیگری که درون سفره عقد برای شیرین کامی و رزق و روزی قرار می دهند، نقل و سکه و کله قند است. حین جاری شدن صیغه عقد، پارچه ای زیبا بالای سر عروس و داماد گرفته می شود و افرادی نیز به ساییدن قند مشغول می شوند تا نمادی از جاری شدن شهد شیرینی در زندگی مشترکشان باشد. از طرف دیگر بعد از اتمام صیغه عقد، نقل بر سر عروس و داماد می ریزند تا شیرین کامی آن ها را بیشتر کنند.


14-    جا حلقه ای

 


یکی درگر از لوازم سفره عقد، جا حلقه ای می باشد. زوج جوان پس از جاری شدن خطبه عقد، حلقه ها را به انگشت یکدیگر انداخته و به هم دیگر متعهد می شوند. خاطر نشان می کنیم که چیدمان و تزیینات اطراف جا حلقه ای در سفره عقد بسیار حائز اهمیت می باشد. 

 


15-    اسپند

 


از دیگر آیتم های سفره عقد که در بسیاری از جاها رواج دارد، اسپند می باشد. در فرهنگ ما ایرانیان اسپند جایگاه ویژه ای داشته و از دیر باز نماد دور نگه داشتن از چشم بد بوده است. اسپند به نیت دور نگه داشتن عروس و داماد از چشم بد دلان در کنار سفره عقد دود می شود. امروزه حتی طراحی های متفاوتی برای اسپند در سفره عقد در نظر گرفته می شود. 


هزینه سفره عقد با چه کسی می باشد؟

 


برای بسیاری از مردم همچنان این سوال پیش می آید که هزینه سفره عقد با کیست؟ در جواب باید گفت: اگر مراسم عقد در محضر برگزار شود که وسایل سفره عقد در محضر موجود است و هزینه ای که داماد برای محضر پرداخت می کند کافیست اما اگر مراسم عقد در خانه برگزار شود و بنا بر اجاره ی وسایل سفره ی عقد باشد هزینه ی آن برعهده ی آقای داماد است.
 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عقد متنوع را دارا می باشد. برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

 

 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/V0g5e
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر