مدل لباس عروس های سنتی و جذاب هر کشور+عکس

مدل لباس عروس های سنتی و جذاب هر کشور+عکس

لباس عروس زهرا ثقفی

ازدواج از جمله سنت هاییست که بین تمامی اقوام و نژاد ها رواج داشته و از گذشته تا به امروز یادآور شیرین ترین لحظات و دوران زندگی است. در اکثر نقاط جهان مدل لباس عروس بیشتر به رنگ سفید رواج دارند؛ اما به خاطر داشته باشید رنگ، طرح ، جزئیات و مدل لباس عروس سنتی کشورها، ارتباط تنگاتنگی با عقاید مذهبی داشته و از مد تبعیت نمی کند. همچنین فرهنگ و سنت های مربوط به برگزاری مراسم هر منطقه و قومیت با منطقه و قومیت دیگر متفاوت می باشد. گاهی عروس ها دست و صورت خود را نقاشی می کنند و برخی صورت خود را زیر لایه ای از جواهر یا حجاب پنهان می کنند. بسیاری این فرهنگ ها را دوست دارند، اما برخی نیز دوست ندارند و تصمیم می گیرند مراسم خود را طبق نظر و علایق خود برگزار کنند.

علی رغم این که امروزه اکثر لباس های عروس سفید هستند اما در گذشته این گونه نبوده و حتی امروزه بسیاری از لباس های عروس محلی دنیا سفید رنگ نمی باشند. اگر دقیق‌تر در تاریخ به عقب برویم، متوجه می‌شویم که گرایش به سفیدپوشی در میان عروس‌ها از سال ۱۸۴۰ شروع شده است؛ یعنی زمانی که ملکه ویکتوریا در مراسم ازدواجش با شاهزاده آلبرت، لباسی سفید به تن کرد و تمام دنیا خیره و علاقه‌مند به سادگی و سفیدی تور و لباسش شدند. پیش از ملکه ویکتوریا، لباس های عروس به رنگ های متنوع دیگر رواج داشت. رنگ‌ها همیشه بستری برای بازتاب فرهنگ بوده و هستند. مثلا هر نقطه‌ای از دنیا بنا به بسترهای فرهنگی و اجتماعی مختلف، تفسیری مخصوص به خود از رنگ‌ها و کاربردشان ارائه کرده است. مثلا در برخی فرهنگ ها پوشیدن لباس هایی به رنگ قرمز و مشکی را در مراسم نادرست می دانند. اما در برخی دیگر از نقاط جهان همانند اسکاندیناوی پوشیدن لباس عروس سیاه رنگی جزی از رسوم بوده و به معنای آن است که عروس و داماد می بایست تا پایان عمر در کنار هم زندگی کنند. 

 

 

 بعد از ملکه ویکتوریا، همه می‌خواستند که در روز عروسی‌شان سفیدپوش شوند اما این امکان برای همه وجود نداشت. چون هم نگهداری از لباس سفید سخت و گران بود و هم پارچه‌های سفید و ابریشمی در دسترس همه قرار نداشت. به‌مرور زمان، با ثبات وضعیت دنیا بعد از جنگ‌جهانی دوم و رشد تولید، در غرب و حتی در شرق، لباس‌های عروس سفید حکم‌فرمای مراسم ازدواج ملل مختلف شدند.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

دانستن در مورد مدل لباس های عروس مختلف در فرهنگ های گوناگون می تواند برایتان جذاب بوده و الهام بخش برگزاری مراسمی متفاوت باشد. در این مقاله فابرا سعی دارد با توضیح مختصری در مورد هر یک از لباس های عروس، شما را در برگزاری مراسمی خاص یاری کند.

 

مدل لباس عروس هندی

 

عروس های هندی عموما لباس هایی به رنگ قرمز و صورتی می پوشند. این لباس شامل یک ساری و یا یک لنگا به شکل دامن بهمراه تزئینات زیادی است که از سر تا پای عروس را دربرمی‌گیرد. در شمال هندوستان، زنان متأهل، میان دو ابروی خود را هم به همان خال قرمز معروف هندی تزیین می‌کنند. گلدوزی‌های دست‌دوز روی لباس‌های عروس هندی هم جلوه خاصی به آنها می‌دهد.

 

 

مدل لباس عروس چین

 

دختر خانم های چینی در روز عروسی خود لباس هایی از ابریشم و به رنگ قرمز می پوشند. چینی ها اعتقاد دارند رنگ قرمز موجب خوشبختی شده و ارواح خبیث و بدشانسی را از زندگی ‌عروس دور می‌کند. البته رنگ قرمز و شناخته شدن آن به عنوان نماد خوشبختی، صرفا به جامعه چین منحصر نشده و در بسیاری از کشور ها به عنوان نماد عشق و پیوند دو نفر شناخته می شود.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

مدل لباس عروس قزاقستان

 

عروس های قزاق علاوه بر تور عروس، کلاهی به نام ساوکل بر صدا می گذارند. بر مبنای رسوم مردم قزاقستان، مادران از زمان کودکی دخترانشان این کلاه را می دوزند. توری سفید، کلاهی زیبا و سنتی و لباسی سفید که معمولا رنگ‌های دیگر هم در آن به کار رفته، از جمله ویژگی های مدل لباس عروس‌های قزاق است.

 

 

مدل لباس عروس نیجریه

 

نیجریه کشور بزرگیست و به داشتن زبان ها و فرهنگ های متفاوت شهرت دارد. به همین علت مدل لباس عروس های این کشور نیز طرح های گوناگونی داشته و رنگارنگ می باشند. عروس‌های این کشور لباس‌هایی به رنگ‌هایی شاد و براق از جنس پارچه های هندی می پوشند. مهره‌های مرجانی و کلاهی به نام گله، این مدل لباس عروس را تکمیل می‌کند.

 

 

مدل لباس عروس ژاپن

 

برخلاف اغلب فرهنگ ها که لباس عروس به شکل رنگارنگ دوخته می شود، ژاپنی‌ها کیمونویی سفید رنگ را برای روز عروسی‌شان انتخاب می‌کنند. رنگ سفید در فرهنگ ژاپنی نماد پاکی و دوشیزگی می باشد. همچنین، کلاهی ابریشمی و سفید رنگ به نام تسونوکاکوشی، موهای عروس را پوشانده و تمایل عروس به تواضع و فرمانبرداری را نشان می‌دهد. بعد از مراسم عروس لباس سفید را با کیمونویی قرمز عوض می‌کند. رنگ قرمز لباس تازه‌ عروس هم نمادی از خوشبختی است.

 

 

مدل لباس عروس غنا

 

مدل لباس عروس های کشور غنا بسیار شاد و زیبا بوده  و مملو از رنگ های متنوع است. هر خانواده معمولا دارای طرحی مشخص است که پارچه لباس عروس و داماد با آن طرح دوخته می‌شود. این تنوع رنگ تنها به لباس عروس خلاصه نشده و لباس داماد نیز بسیار رنگارنگ می باشد.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

مدل لباس عروس کره جنوبی

 

علی رغم این که کره ای ها همانند دیگر نقاط جهان دارای لباس عروس سنتی مربوط به خود می باشند، امروزه دیگر لباس سنتی نمی پوشند و مدل های جدید و به روز جایگزین مدل لباس عروس های سنتی شده اند. مدل لباس عروس سنتی کره جنوبی هانبوک نام دارد، متشکل از بلوزی آستین‌بلند و دامنی است که از زیر سینه گشاد می‌شود. جنس لباس هم معمولا از نخ یا ابریشم می باشد.

 

 

مدل لباس عروس مغولستان

 

مدل لباس عروس سنتی مغول‌ها برای داماد و عروس، لباسی بومی به نام دیل است. قرن‌هاست که مغول‌ها از دیل در عروسی‌ها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است به جز مغول ها قبایل دیگری در آسیای مرکزی هم دیل می‌پوشند. مغول‌ها از تزیینات پرزرق و برق و زیاد، برای زیباکردن عروس‌ها استفاده می‌کنند.

 

       

مدل لباس عروس سریلانکا

 

مردم سریلانکا فرهنگ جالبی در امر ازدواج دارند. برای آن ها برخی اعداد و نماد ها حائز اهمیت بوده و می تواند سرنوشت زوج جوان را تحت تاثیر قرار دهد. مدل لباس عروس مردم سریلانکا که تلفیقی از مدل لباس عروس شرقی و غربی می باشد، طرح ها و دوخت های خاصی وجود داشته که هریک دارای مضامینی هم چون خوش بختی، دوری شیاطین و آرامش زوج جوان می باشد. در واقع این لباس مدلی اروپایی شده از ساری هندوستان بوده که از پارچه ابریشمی با تزیینات زیاد و تور عروس غربی می باشد. زیور آلات عروس شامل تعداد زیادی سنگ های قیمتی می باشند که همگی به تعداد فرد مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا سریلانکایی ها اعداد فرد را نشانه خوش یمنی می دانند. 

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

مدل لباس عروس مجارستان 

 

مجارستانی‌ها در روز عروسی لباسی به رنگ روشن، پارچه‌ای گل‌دوزی‌شده و با طرحی از گل در بخش‌هایی از آن به تن عروس می‌کنند. برای اینکه دامن لباس حالت پُفی پیدا کند، عروس چندین دامن را روی هم می‌پوشد. پوششی خاص که با گندم تزیین‌شده هم روی سر عروس قرار می‌گیرد.

 

 

مدل لباس عروس پرو

 

در کشور پرو مدل لباس عروس سنتی تلفیقی از رنگ های قرمز و مشکی بوده و دارای لایه سنگینی از پنبه است. این لباس دامنی پف دار به همرا تزیینات خاص دارد. در بخش‌های مختلف کشور پرو، لباس‌هایی از رنگ‌های شاد دیگر هم به تن عروس‌خانم می‌نشیند و معمولا شنل‌هایی با گل‌دوزی‌ها و تزیینات براق برای عروس تهیه می‌شود.

 

 

مدل لباس عروس اندونزی

 

اندونزی با داشتن جزایر گوناگون و جمعیتی زیاد، فرهنگ های متنوعی را در بر گرفته که هر یک رسومی متفاوت را دنبال می کنند. در هر حال عموم مردم در این کشور مدل لباس عروس هایی رنگارنگ و شاد پوشیده که دارای گل‌دوزی و تزیینات زرق  ‌و برق ‌دار می باشند. هم چنین زیور آلات و اکسسوری زیادی روی سر عروس قرار می دهند که چهره عروس خانم را بیش از پیش زیبا تر می کند. یکی دیگر از سنت های جالب مردم اندونزی این است که سه روز پیش از ازدواج، نقوش پرنده و گل را با حنا بر روی ناخن‌ها، دست‌ها و پاهای تازه عروس ترسیم می نمایند.

 

 

مدل لباس عروس پاکستان

 

مدل لباس عروس خانم های پاکستانی مملو  از طرح های خاص و زیبا و رنگ های گوناگون است. ولی به طور معمول رنگ های منتخب لباس عروس پاکستانی قرمز پررنگ، صورتی و یا بنفش می باشد. برخی از عروس ها رنگ ارغوانی را هم به نشانه عشق و تعهد به لباس خود می‌افزایند. زیور آلات گوناگون پیشنه ای طولانی در فرهنگ هندی و پاکستانی داشته و اغلب مردم در روز عروسی از طلا و جواهرات زیادی استفاده می کنند. هم چنین استفاده از حنا برای آرایش عروس در روز مراسم بسیار رواج داشته و به وفور مرود استفاده قرار می گیرد. 

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

مدل لباس عروس نروژ

 

در کشور نروژ لباسی سنتی به نام بوناد در روز عروسی پوشیده می‌شود. البته مدل لباس عروس در این کشور یکبار مصرف نبوده و عروس‌های نروژی می‌توانند بعد از عروسی هم از این لباس‌شان استفاده کنند. بوناد در مراسم غسل تعمید که یکی از مراسمات مذهبی مسیحیان است نیز پوشیده می‌شود.

 

 

مدل لباس عروس اریتره

 

اریتره کشور نسبتا کوچک در شرق آفریقا و در نزدیکی عربستان می باشد. مدل لباس عروس در فرهنگ این کشور پوشیده و به رنگ بنفش و طلایی با گلدوزی های خاص و منحصر به فرد می باشد. عروس ها در این کشور تاجی مخملی و تیره رنگ بر سر می گذارند که دارای طرح های خاص کشور اریتره است. از دیگر ویژگی های مدل لباس عروس های اریتره ای این است از نظر طرح و رنگ با لباس داماد هماهنگی بسیار زیادی دارند.

 

 

مدل لباس عروس تبت

 

به‌طور سنتی در تبت رایج است، داماد در نزدیکی مراسم عروسی برای عروس لباس مخصوص مراسم را تهیه کند. در کنار لباس، سر پوش، جواهرات و زیورآلاتی از جنس نقره که به موها متصل می شوند و یک مجسمه بودا فلزی به عروس هدیه داده می شود. همچنین هماهنگی زیادی میان مدل لباس عروس و داماد در منطقه تبت به چشم می‌خورد.

 

 

مدل لباس عروس روسیه

 

کشور روسیه به عنوان بزرگ ترین و پهناور ترین کشور جهان دارای قومیت ها و فرهنگ های زیادیست. تنوع فرهنگ ها به حدیست که به وضوح می توان تفاوت میان قومت ها را مشاهده نمود. مثلا لباس سنتی مردم تووان روسیه یادآور شیوه زندگی عشایری است. این مدل لباس عروس دارای رنگ‌های روشن و تزیینات زیادی است و با آن به راحتی می‌توان اسب‌سواری نمود. یا در خاکاس روسیه، لباس عروس شامل کلاهی پشمی و لباس‌هایی گرمی بوده تا عروس را در دماهای زیر صفر درجه محافظت کند. همچین در منطقه خودمختار چچن عروس لباسی سفید رنگ از گردن تا نوک انگشت پوشیده و زیورآلات فلزی و یک کمربند نقره‌ای کمر لباس را تزیین می‌دهند. در فرهنگ مردم چچن طرح ها و رنگ های مدل لباس عروس نشانه فروتنی می باشد.

 

 

 

 

مدل لباس عروس کشور مالی

 

مدل لباس عروس در این کشور آفریقای شرقی خفتان نام داشته که لباسی گشاد بوده و با لباس داماد هماهنگی دارد. رنگ خفتان معمولا سفید است اما انتخاب‌های دیگری هم پیش روی عروس‌ها وجود دارد و می‌توانند از طیف بنفش و یاسی نیز برای مدل لباس عروس تهیه کنند.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های عروس مناسب تمامی سلایق را دارا می باشد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4PRaV
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر