مراسم اصیل ازدواج ایرانی+عکس

مراسم اصیل ازدواج ایرانی+عکس

لباس عروس محمد

ما ایرانی ها عاشق مهمانی هستیم و یکی از مراسم هایی که ما را بسیار به وجد می آورد، عروسی است. عروسی ها در ایران بزرگ و خانواده محور هستند. وقتی صحبت از سنت های عروسی می شود، ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد، اما بسیاری از مراحل یکسان هستند. در برخی از نقاط ایران مانند آذربایجان، مراسم عروسی ممکن است روزها ادامه داشته باشد. در مناطق دیگر مانند کردستان، لباس عروس به جای سفید، قرمز است و هر منطقه کوچکی ممکن است آداب و رسوم متفاوتی داشته باشد. بیشتر سنت‌های آن به دوران زرتشتی بازمی‌گردد و عروسی‌های امروزی با وجود مدرن بودن زوج ها، هنوز بسیاری از عناصر سنتی را حفظ کرده‌اند.

 


نمی توان به نمادگرایی غنی موجود در هر یک از سنت های عروسی ایرانی توجه نکرد. هر عنصر این مراسم جنبه متفاوتی از دین زرتشتی باستانی را منعکس می کند، از آینه و شمعدان که نماد نور و آتش است تا کله قند که به وسیله آن، عروس و داماد شیرینی را وارد زندگی و ازدواجشان کنند.
فابرا در ادامه به مختصری در مورد این رسوم ازدوج ایرانی خواهد گفت. توصیه می شود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.


مراسم عروسی ایرانی در قدیم

 


ازدواج برای ایرانیان یک اتفاق است که باید با شکوه و تمایز جشن گرفته شود. این مراسم از همه مناسبت‌ها برجسته‌تر است. در گذشته، تقریباً تدارک همه مراسم ازدواج با والدین و اعضای بزرگتر خانواده بود. این امر هنوز در روستاها و خانواده های سنتی وجود دارد. امروزه، زوج های مدرن، همسر خود را انتخاب می کنند، اما رضایت والدین آنها همچنان بسیار مهم است و مورد توجه هر دو طرف است. 

 


در قدیم نوازندگانی که در مجالس ازدواج می نواختند، از طبل برای اعلام ازدواج به مردم شهر یا روستا استفاده می کردند. به طور سنتی، عروس و داماد هر دو لباس سفید می پوشیدند و حلقه هایی از گل بر روی گردن خود می انداختند. رنگ سفید نماد پاکی، معصومیت و وفاداری است. امروزه اکثر ایرانیان مدرن از کد لباس به سبک اروپایی پیروی می کنند.


مراسم خواستگاری

 


در همان مرحله اول خانواده داماد برای خواستگاری به خانه عروس می روند. با این حال، این شب پیشنهادی ویژه، سنت هایی دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. خانواده داماد باید با شیرینی و گل وارد خانه شوند. خانواده ها با یکدیگر آشنا می شوند و در مورد آینده زوج جوان بحث می کنند. معمولاً فقط پدر و مادر و پسرشان برای خواستگاری یا گاهی با پدربزرگ و مادربزرگ می روند. بسیاری از خانواده ها معتقدند که در مراسم خواستگاری یک بزرگتر وجود دارد که از طرف خانواده داماد به نشانه احترام صحبت کند. در پایان، اگر پاسخ "بله" است، آن وقت است که کار واقعی شروع می شود. خانواده عروس خانواده داماد را به خانه خود برای مراسم بله برون دعوت می کنند تا در مورد مراسم اردواج به طور جدی تر صحبت کنند. 

 


بله برون

 


در مرحله دوم مراسم اصیل ازدواج ایرانی، افراد بیشتری دعوت می شوند. احتمالاً خاله‌ها و عمه های عروس و داماد در شب بله برون حضور دارند تا ببینند عزیزشان با چه کسی ازدواج می‌کند و درباره عروسی و آینده این زوج صحبت کنند. در این سنت، مادر پسر، انگشتری را به عنوان نماد تعهد به دختر می دهد.

 


مراسم عقد

 


در مراسم عقد، زوج جوان، شرعاً و قانوناً زن و شوهر می شوند. این مراسم معمولا از ظهر تا شب برگزار می شود. آب میوه و شیرینی برای میهمانان سرو می شود و حداکثر 5-6 ساعت است. آوردن هدیه برای عروس به عنوان مهمان معمول است. این هدایا بیشتر شامل جواهرات طلا، پول یا سکه های طلا می شود. این مراسم مانند یک جشن نامزدی بزرگتر و رسمی تر است زیرا عروس و داماد اکنون به طور رسمی ازدواج کرده اند. با این حال، زندگی زناشویی از اینجا شروع نمی شود. در این مرحله فقط به هم نزدیک می شوند تا مدت بیشتری با هم باشند و برای مراسم عروسی واقعی آماده شوند.

 


عروسی، مرغ عشق ها بالاخره به خانه خود می روند.

 


معمولا بعد از یک سال یا بیشتر از مراسم عقد، عروسی برگزار می شود. حدود ساعت 8 بعد از ظهر شروع می شود و بسته به نوع عروسی، مهمانان و فرهنگ خانواده، ممکن است حتی تا سحر ادامه یابد. برخی از خانواده ها برای یک عروسی بزرگ با صدها نفر از جمله دوستان، خانواده ها و همکاران برنامه ریزی می کنند. آنها یک جشن بزرگ در تالارها یا باغ های عروسی برگزار می کنند. برخی خانواده ها هستند که عروسی های کوچک را فقط با اقوام و دوستان نزدیک ترجیح می دهند. آنها برای یک مهمانی کوچک دور هم جمع می شوند.

 

 


 

در عروسی های ایرانی شام و شیرینی و رقص فراوان خواهد بود. بلافاصله بعد از جشن عروسی، همه ماشین عروس و داماد را که با گل تزئین شده اسکورت می کنند و به خانه تازه عروس می روند. بقیه مهمانی در آنجا با دوستان نزدیک و خانواده ادامه می یابد. این سنت ها به نوع خانواده و سنتی یا مدرن بودن آن نیز بستگی دارد.

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.


آداب و رسوم عروسی در نقاط مختلف ایران

 


ایران سرزمین شگفتی هاست و این در مورد سنت های عروسی نیز صادق است. در نقاط مختلف ایران، تشریفات عروسی می تواند بسیار متفاوت و حتی رنگارنگ تر و پرماجراتر باشد. در سراسر ایران، بسیاری از سنت های غیرقابل تصور را خواهید دید که همگی دلیلی دارند. وجه مشترک همه عروسی ها، لباس های زیبا عروس و داماد و مراسمی برای جشن و شادی است. بیایید برخی از سنت های عروسی ایرانیان در مناطق مختلف را بررسی کنیم.


مازندران

 


علاوه بر سنت های متداول ذکر شده از جمله خواستگاری، بله برون و عقد و عروسی، فرهنگ و سنت خاصی نیز در شمال ایران جریان دارد. مثلاً زنی را که «خورگیر» می‌گویند، می‌فرستند تا مردم را به عروسی دعوت کند. یکی دیگر از سنت های جالب در مازندران «خرج بر» است. یک روز قبل از مراسم، داماد باید گوشت، برنج، روغن و چیزهای دیگر را با الاغ و گوسفند همراه با موسیقی سنتی به خانه جدید بفرستد.


در همان شب «حنا بندان» به طور جداگانه برای داماد و عروس برگزار می شود. دوستان نزدیک و خانواده دور هم جمع می شوند، می رقصند و اوقات خوبی را سپری می کنند. دست دختر و پسر حنا گذاشته می شود. آنها معتقدند حنا از بهشت است و باعث شادی در زندگی آنها می شود، بنابراین برای زندگی پر از شادی و نشاط، مقداری حنا در دستان خود می گذارند.

 


مردم در شب عروسی هدایای خود را در سینی های بزرگ می گذارند که بیشتر پول و لوازم خانه است. سینی ها را روی سر می گذارند و در حالی که آواز می خوانند و می رقصند به سمت خانه عروس و داماد می روند. وقتی عروس به در خانه جدیدش می‌رسد، پدرشوهرش باید یک سکه طلا به نام «پا ناز» به او بدهد که هدیه خوشامدگویی به همسر پسرش است.


لرستان

 


آداب و رسوم عروسی در لرستان از خواستگاری و نامزدی گرفته تا خود عروسی سنت های مختلفی دارد. از آنجایی که اقوام مختلفی در این استان وجود دارند، سنت ها کمی متفاوت است. یکی از سنت‌هایی که در بین ایرانیان بسیار رایج بود، شیربها است. شیربها پولی است که داماد به خانواده عروس به عنوان تشکر از بزرگ کردن دختر پرداخت می کند. امروزه چندان مرسوم نیست، اما برخی از مناطق از جمله لرستان همچنان شیربها را دریافت می کنند که برای خرید لباس و آبادی خانه استفاده می شود.


سنت جالب دیگر «سرکله» است. در این سنت، خانواده داماد برای دختران و زنان خانواده لباس می‌خرند و بعد از عروسی به آنها هدیه می‌دهند.
مراسم عروسی در هر نقطه از لرستان رنگارنگ و پر از شادی است. هر کس لباس محلی خود را می پوشد و به شیوه خاص خود می رقصد. با این حال، دی جی و آهنگ خاصی وجود ندارد. تمام موسیقی هایی که می توانید بشنوید عبارتند از دهل و کورنا که هر دو آلات موسیقی معروف ایرانی هستند. آنها به شکلی هارمونیک می رقصند و تکه های پارچه رنگارنگ خود را در هوا تکان می دهند.


کردستان

 


یکی دیگر از مکان های جالبی که برای برگزاری مراسم عروسی سنت های خاص خود را دارد کردستان است. جالب ترین نکته در مورد این منطقه این است که عروسی در کردستان 7 روز طول می کشد! دو روز زنان محله به خانه داماد می روند تا در پخت شام عروسی به آنها کمک کنند. سپس خانواده داماد یک زن و یک دختر را به خانه عروس می فرستند. برای خانواده عروس غذا می پزند و به دست عروس حنا می گذارند.

 

 

همچنین همان شخص باید لباس هایی را که خانواده داماد برای خانواده عروس خریده اند، بیاورد. آنها باید چند روز آنجا بمانند تا مطمئن شوند که همه چیز برای عروسی آماده است. هفت روز شاد، همه تمام تلاش خود را می کنند تا عروسی را ترتیب دهند، برقصند و برای یک شب فوق العاده روز شماری کنند.


جنوب ایران

 


عروسی 7 روزه دیگر که اکنون به 3 روز کاهش یافته است اما هنوز چیزی از زیبایی های آن کم نکرده است، مراسم عروسی در شهرهایی مانند قشم است که از زمان ناهار شروع می شود. اقوام نزدیک برای صرف ناهار در خانه عروس جمع می شوند. سپس اتاق داماد و عروس را آماده می کنند. آنها چند روزی را در خانه عروس می گذرانند سپس به خانه خود باز می گردند. در تمام این مدت هیچ کس اجازه دیدن عروس را ندارد! 

 


وقتی آفتاب غروب می‌کند، مهمان‌ها از راه می‌رسند، داماد و دو مرد دیگر خانواده باید دست‌های همدیگر را بگیرند و در حال رقص و آواز به سمت خانه عروس بروند. حالا نوبت عروس است او و دو زن دیگر شروع به خواندن آهنگ سنتی می کنند و در اتاق می رقصند. عروس اجازه ندارد صورت خود را به دیگران نشان دهد، فقط وقتی مهمان رفتند می تواند تور را از روی صورتش جدا کند. 

 

مجموعه ی فابرا دارای بهترین و متنوع ترین لباس های عروس می باشد. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/Nj86e
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر