چند روش کاربردی جهت تمیز کردن البسه چرم

چند روش کاربردی جهت تمیز کردن البسه چرم

سایر زهرا ثقفی

چرم از جمله مواد زیبا، با دوام و منعطف است که از دباغی پوست جانوران متفاوت همچون گاو و گوسفند به دست می آید. حوزه کاربرد چرم بسیار گسترده بوده و امروزه حجم زیادی از تجارت جهان به کالا ها و مواد چرمی اختصاص یافته است. دوام بالا و زیبایی این محصول باعث شده تا سهم زیادی از بازار پوشاک جهان را کالا های چرمی داشته باشند. متاسفانه این کالاها قابلیت شستشو نداشته و تمیز کردن آن ها نیاز به روش هایی دارد که به کالا آسیبی وارد نکند. 

 

در این مقاله فابرا به شرح و بررسی برخی روش ها جهت افزایش دوام و کیفیت چرم و چگونگی تمیز کردن کالای های چرمی می پردازد. در ابتدا چند نکته در مورد نگه داری لباس های چرمی:
1-    زمانی که از جنس چرمی استفاده نمی کنید آن را در جای خشک قرار دهید تا از هر گونه کپک و قارچ های احتمالی مصون بماند.
2-    در صورتی که حس کردید لباس، کفش و یا هرگونه جنس چرمی شما در خشک شدن است، کمی آن را نم دار کنید.
3-    کالا های چرم، علل خصوص کفش ها را به دور از نور خورشید نگه دارید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود.
4-    هرگز چرم را با شوینده های شیمیایی هم چون صابون و دیگر شوینده ها تمیز نکنید، این شوینده ها باعث خشک شدن و تکه تکه شدن چرم شما می شوند.
5-    بهتر است برای نم دار کردن چرم از یک پارچه نخی استفاده کنید.

روش های پاک کردن البسه چرمی

 

1-    استفاده از سرکه🍶

 

سرکه سفید را به صورت نصف نصف با آب مخلوط کنید. محلول حاصله را با پارچه ای تمیز بر روی چرم بکشید تا سطح آن براق شود. توصیه می شود از سرکه سیب استفاده کنید. توجه داشته باشید از سرکه رقیق نشده به هیچ عنوان استفاده نشود؛ زیرا ممکن است به چرم شما آسیب وارد کند.
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

2-    صابون و شوینده های ملایم

 

مقداری صابون یا شوینده ملایم مثل شامپو بچه را در مقداری آب ولرم حل کنید. می توانید برای عملکرد بهتر محلول مقدار کمی سرکه به آن اضافه کنید. این محلول علاوه بر پاک کردن سطح چرم به دوام آن نیز کمک شایانی میکند؛ زیرا از نشستن آلودگی بر روی سطح چرم تا مدتی جلوگیری می کند. بعد از پاک کردن سطح مورد نظر، محصول را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

 

 

3-    استفاده از روغن


درون ظرفی روغن طبیعی و آب یا آبلیمو بریزید، به طوری که میزان روغن دو برابر آب یا آبلیمو باشد. توصیه می شود از روغن نارگیل یا زیتون استفاده شود؛ زیرا تاثیر بهتری بروی چرم دارند. محلول را به چرم بمالید و سپس با دستمالی تمیز روی آن بکشید. آبلیمو باعث زدودن آلودگی ها شده و روغن باعث جلا دادن به محصول شما می شود. روغن به تنهایی می تواند باعث براق شدن محصول شما شود ولی هرگز از میزان زیادی روغن برای این کار استفاده نکنید زیرا ممکن است چرم شما لک شود.

 


4-    تمیز کردن چرم با موم


مقداری موم را درون قابلمه یا ماهیتابه ای کوچک قرار دهید و به آرامی حرارت دهید تا گرم شود.می توانید مقداری رایحه مورد علاقتان مثل رایحه اسطوخودوس یا بادام به آن اضافه کنید. گرما دهی را تا جایی ادامه دهید که موم نرم شود ولی آب نشود. حال با پارچه ای تمیز و نرم مقداری موم را روی سطح مورد نظر بمالید تا آلودگی ها پاک شوند و سطح چرم به خوبی جلا پیدا کند. نهایتا اضافه موم را با پارچه ای دیگر از روی چرم پاک کنید. موم را می توانید از لباس فروشی ها و یا محصولات چرم فروشی تهیه کنید.

 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

5-    عصاره گیاهی

 

حدود 5 تا 10 قطره عصاره گیاهی را ( عصاره ای که رایحه ای خوشایند دارد، مثل اسطو خودوس) روی دستمالی نرم و تمیز ریخته و روی سطح مورد نظر به صورت دورانی بکشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که آلودگی ها پاک شده و سطح مورد نظر جلا پیدا کند. استفاده از عصاره گیاهی نسبت به روش های پیشین کمی زمان بر است.


6-    استفاده از موز 🍌

 

همان طور که می دانید روغن های طبیعی پاک کننده و جلا دهنده های مناسبی برای پاک کردن سطوح چرمی به شمار می روند. پوست موز نیز دارای میزانی چربی بوده و می تواند پاک کننده ای خوب برای چرم شما باشد. لایه درونی پوست موز را روی چرم خود بمالید و تکه های به جا مانده از پوست موز را با پارچه ای دیگر پاک کنید. پوست موز نه تنها باعث جلا دادن و تمیزی محصول شما می گردد، بلکه به آن رایحه ای خوش می دهد و باعث خوش بو شدن آن می شود.

 


توجه! در صورتی که چرم شما بوی ماندگی داد یا دارای پودر و لکه های سفید و سبز ریز بود، احتمالا کپک زده و نیاز است کپک را از سطح آن پاک کنید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:


1-    محلولی متشکل از سه قطره سرکه، یک قاشق چای خوری از یک شوینده ملایم (مثل شامپو بچه) و 250 سی سی آب تهیه کنید.
2-    مواد را هم زده تا کف کند. برای ادامه کار شما باید از کف تولید شده استفاده کنید.
3-    پارچه ای تمیز و نرم برداشته و با کف محلول، سطح مورد نظر را تمیز کنید. دقت کنید در صورت کثیف شدن پارچه، سریعا آن را تعویض کنید زیرا می تواند باعث انتقال کپک ها به دیگر نقاط محصول شما باشد.
4-    با پارچه ای تمیز سطح چرم خود را خشک کنید.
 

 

مجموعه ی فابرا کالکشن بزرگی از لباس های مجلسی مناسب ساقدوش ها را دارد برای مشاهده ی کالکشن اینجا کلیک کنید.

 

سخن آخر...


در این مقاله تیم فابرا سعی در ارائه روش هایی راحت و ارزان قیمت به شما عزیزان بود تا بتوانید محصولات چرمی خود هم چون کت، کیف، کفش و... را تمیز و سالم نگه دارید.  این روش ها بسیار کاربردی بوده و به راحتی قابل دسترس می باشند، پس تنبلی را کنار گذاشته و از محصولات خود مراقب کنید.
 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4XB6V
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر