چگونه تمیز خیاطی کنیم؟

چگونه تمیز خیاطی کنیم؟

سایر علی فرجامی

مطمئنا اگر تنها با خواندن مطالب پراکنده خیاطی را یاد گرفته اید، نباید از خودتان انتظار داشته باشید که خیلی تمیز خیاطی کنید! آموزش خیاطی باید به صورت اصولی زیر نظر مربی انجام شود تا هرجا با ایرادی مواجه شدید به روش کاملا علمی این ایرادها را برطرف کنید. در ادامه سایر راه کارهایی که برای تمیز خیاطی کردن به آن ها نیاز دارید را بررسی می کنیم.

شرکت در دوره خیاطی

یادگیری خیاطی به چند بخش تقسیم می شود، اگر می خواهید تمیز خیاطی کنید ابتدا باید در دوره اولیه خیاطی شرکت کنید. در این دوره نکات کلیدی برای دوخت انواع مختلف لباس و اکثر لباس های ساده را یاد می گیرید، سپس باید برای آموزش های تکمیلی در دوره های مختلف شرکت کنید. برای مثال برای اینکه بتوانید تمیز خیاطی کنید می ‌توانید در دوره‌های زیر شرکت کنید:

  1. دوره دوخت انواع مختلف دامن
  2. دوره مانتو دوزی
  3. دوره شلوار دوزی
  4. دوره لباس مجلسی

تمرین و تکرار را فراموش نکنید

دوخت لباس های مجلسی با لباس های فری سایز و یا دم دستی و خانگی فرق می کند؛ اگر می خواهید لباس های مجلسی را به صورت تمیز و حرفه ای بدوزید، راز موفقیت شما علاوه بر شرکت در دوره های مختلف لباس مجلسی مانند مانتو مجلسی، تکرار و تمرین زیاد است. سعی کنید به صورت داوطلبانه لباس های خانواده، دوستان و یا آشنایان را بدوزید تا کم کم دست شما به دوخت تمیز این لباس ها عادت پیدا کند.

با حوصله خیاطی کنید

با حوصله خیاطی کنید

زمان کافی برای دوخت یک لباس در نظر بگیرید! دوخت سر سری لباس ها در یک تایم کوتاه و یا زمانی که خسته هستید، نمی تواند نتیجه جالبی داشته باشد. شما باید با انرژی کامل و در یک زمان مناسب و همچنین در نور کافی لباس ها را بدوزید تا بتوانید به یک نتیجه عالی و تمیز دست پیدا کنید.

از ابزار مناسب استفاده کنید

ابزار و وسایل خیاطی نقش مهمی در نتیجه دوخت و دوز تمیز شما خواهد داشت. یکی از مهم ترین وسایل چرخ خیاطی است. برای دوخت هر نوع پارچه ای به یک چرخ خیاطی منحصر به فرد نیاز است و شما نمی توانید برای مثال پارچه های لی را با همان چرخی که پارچه های حریر را می دوزید خیاطی کنید. هر چرخ خیاطی کاربرد متمایزی با چرخ دیگر دارد. برای مثال انواع چرخ های خیاطی عبارت هستند از:

  1. چرخ خیاطی سر دوز
  2. چرخ خیاطی راسته دوز
  3. چرخ خیاطی میان دوز

اندازه گیری تاثیر زیادی در تمیز دوزی دارد

برای اینکه یک خیاطی تمیز داشته باشید تنها برش دادن و دوخت پارچه به شکل اصولی نمی تواند شما را به هدف برساند؛ اولین گام برای داشتن یک خروجی تمیز در خیاطی، اندازه گیری های درست و اصولی است. بدون داشتن اندازه های درست شما نمی توانید الگوی مناسبی تهیه کنید و در نتیجه لباسی که می دوزید همراه با ایراد خواهد بود.

تمیز دوخت بزنید

برای اینکه بتوانید به صورت تمیز خیاطی کنید باید دوخت هایی که بر روی لباس انجام می دهید نیز تمیز باشد. پس دوزی کردن درزها می تواند تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کار داشته باشد و مشخص کند که شما یک خیاط حرفه ای و علاقه مند به این کار هستید. برای مثال در برخی از موارد باید از نوارهای اریب و گان کشی استفاده کنید که همه سبب می شوند در نهایت خیاطی تمیزی داشته باشید.

تمیز آستر کشی کنید

تمیز آستر کشی کنید

اگر می خواهید تمیز خیاطی کنید، باید به نمای داخل لباس هم توجه کنید. اگر آستر کشی هایی که روی لباس انجام داده باشید شلخته و نامناسب باشد، لباس نمی تواند تنخور قشنگی در تن مشتری داشته باشد. شما باید علاوه بر نمای بیرونی لباس، به تمیز دوزی های داخل لباس هم توجه کنید تا بتوانید یک لباس منحصر به ‌فرد آماده کنید.

لایی نقش مهمی در تمیز دوزی دارد

استفاده از لایی ها در تمیز دوزی لباس می تواند کمک بسیاری کند. لایی را بر اساس قوام پارچه انتخاب می کنند. لایی باعث می شود پارچه در اتو کشی ها بسیار صاف و مرتب به نظر رسد و استفاده از آن در قسمت های مختلف لباس مانند یقه، جای دکمه و سرآستین باعث می شود که لباس تن خور زیبایی داشته باشد.

به اتوکشی اهمیت دهید

اتو کشی مرحله مهمی در دوخت لباس و آماده کردن آن است. شما هر چقدر در زمان دوخت لباس وقت گذاشته باشید، اگر اتوکشی درستی انجام ندهید باعث می شود لباس نامرتب و شلخته به نظر برسد. اگر درزهای دوخته شده به درستی اتوکشی شود، نتیجه کار شما بسیار حرفه ای خواهد بود. یکی از مواردی که مربیان برای تمیز دوزی به آن اهمیت بسیاری می دهند مرحله اتو کشی است. برای اتو کردن لباس باید از اتو بخار و اتو سرد استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4xEKe
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر