وسایل خیاطی حرفه ای (ابزار ضروری خیاطی حرفه ای)

وسایل خیاطی حرفه ای (ابزار ضروری خیاطی حرفه ای)

سایر علی فرجامی

وسایل خیاطی حرفه ای، در کنار مقداری پارچه و آشنایی با حرفه خیاطی، به شما کمک می کند تا بتوانید با هزینه ای کم خود را سرگرم کنید و علاوه بر ایجاد سرگرمی بتوانید لباس های زیبا و مجلل بدوزید و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. برای دوخت لباس نیاز به یک سری وسایل ضروری دارید که در این مقاله می خواهیم شما را با آن ها آشنا کنیم.

چرخ خیاطی حرفه ای

چرخ خیاطی حرفه ای

اولین قدم برای یادگیری و یا حتی انجام خیاطی، داشتن یک چرخ مناسب و کارآمد است. چرخ ها انواع مختلفی دارند و اگر در انتخاب آن ها اشتباه کنید، پروژه خیاطی شما با شکست مواجه می شود. شما معمولا در کلاس های آموزش خیاطی می توانید با انواع چرخ های خیاطی از نزدیک آشنا شوید و معیار های مهم در هنگام خرید هر یک از آن ها را بشناسید.

متر برای خیاطی حرفه ای

دقت در اندازه گیری در حرفه خیاطی بسیار اهمیت دارد، به این منظور شما باید از مترهای مخصوص خیاطی استفاده کنید. مترها معمولا در اندازه های 150 سانتی متری در بازار وجود دارند و جنس آن ها به گونه ای است که می توانید آن ها را برای اینکه جای کمی بگیرند تا کنید.

سوزن دستی

سوزن دستی برای خیاط های حرفه ای

در بسیاری از موارد ممکن است پیش بیاید که مجبور شوید با دست خیاطی کنید. سوزن های دستی دارای انواع مختلفی هستند که بهتر است چند مدل از آن ها را در جعبه خیاطی خود داشته باشید.

سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ خیاطی

سوزن های خیاطی باید بسیار تیز باشند؛ زیرا کند بودن آن ها سبب می شود پارچه شما خراب شود. هر پروژه خیاطی نیاز به سوزن مخصوص خود دارد، که باید آن را در قسمت مخصوص در چرخ خیاطی خود تعویض کنید. سوزن های خیاطی دارای شماره های متفاوتی هستند که شماره 14 آن ها برای دوخت پارچه های معمولی و شماره 16 برای دوخت پارچه های ضخیم لازم است.

نخ های مورد نیاز یک خیاط حرفه ای

نخ های مختلفی برای حرفه خیاطی در بازار موجود هستند که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. نخ چرخ خیاطی
  2. نخ گل دوزی
  3. نخ نازک دوزی
  4. نخ ضخیم دوزی
  5. نخ نامرئی

شما باید در جعبه چرخ خیاطی خود انواع مختلف نخ با رنگ های متفاوت را داشته باشید، تا هر سری مجبور نشوید برای خرید نخ هم رنگ لباس به بازار مراجعه کنید.

گچ خیاطی برای علامت زدن بهتر از مداد و خودکار است!

برای علامت زدن قسمت های مختلف پارچه، از گچ خیاطی استفاده می شود. گچ های خیاطی نیز در رنگ های مختلف در بازار وجود دارند که باید متناسب با رنگ پارچه از یکی از آن ها استفاده کنید.

قیچی پارچه و کاغذ

قیچی های پارچه باید تیز و مناسب باشند، تا در هنگام برش زدن پارچه با مشکل مواجه نشوید. دقیق نبودن و کند بودن قیچی پارچه سبب می شود پارچه شما خراب شود. برای بریدن کاغذ های الگو از قیچی متفاوتی استفاده کنید تا قیچی پارچه شما کند نشود.

قیچی پارچه و کاغذ

پایه چرخ های مختلف را باید یک خیاط حرفه ای داشته باشد

پایه چرخ در دوخت و دوزهای متفاوت با یکدیگر فرق می کند؛ برخی از پایه های چرخ برای سر دوز، برخی برای جا دکمه و برخی برای دوخت مستقیم و معمولی استفاده می شوند. شما باید انواع مختلفی از پایه های چرخ را در جعبه چرخ خود داشته باشید.

بشکاف، ابزاری ساده ولی مورد نیاز همه خیاطان

برای شکافتن دوخت هایی که اشتباه انجام شده یا برای گشاد و تنگ کردن لباس نیاز به وسیله ای دارید که دوخت های قبلی را بشکافد؛ به آن وسیله بشکاف می گویند.

خط کش

خط کش ها وسایل پایه ای برای ترسیم الگو هستند و شما باید در هنگام خرید به دقیق بودن لبه آن ها و معلوم بودن اندازه های روی آن ها دقت کنید.

خط کش

سوزن ته گرد و جا سوزنی

سوزن های ته گرد برای وصل کردن قسمت های مختلف پارچه به یکدیگر استفاده می شوند، سوزن ها ابزار خطرناکی در هنگام دوخت و دوز هستند، که برای جلوگیری از پراکنده شدن آن ها بهتر است از جا سوزنی و یا آهنربا استفاده کنید.

اتو و میز اتو

اهمیت استفاده از اتو بر کسی پوشیده نیست؛ اتوکاری باعث تمیز و مرتب شدن کار می شود و ایراد های آن را مشخص می کند. برای اتوکشی باید از میز اتوی مناسب و یا بالشتک های اتوکشی نیز استفاده کنید.

اتو و میز اتو

سایر ابزار ضروری خیاطی حرفه ای

سایر لوازم خیاطی که برای خیاطی حرفه ای باید در کنار خود داشته باشید عبارت هستند از:

  1. قیچی کوچک کنار چرخ برای بریدن نخ چرخ
  2. روشنایی مناسب
  3. کاتر چرخشی
  4. میز برش
  5. کاغذ الگو
  6. چسب کاغذ
  7. سوزن نخ کن 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/Vvxd4
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر