حقوق چرخکار طبق وزارت کار چقدر است؟

حقوق چرخکار طبق وزارت کار چقدر است؟

سایر علی فرجامی

یک چرخکار طبق وزارت کار چقدر باید حقوق دریافت کند؟ آیا حقوق او بر اساس نوع فعالیتش باید بیشتر از وزارت کار باشد یا کمتر؟ این پرسشی است که در هنگام استخدام چرخکار به وجود می آید و مناقشه ای بین کارجو و کارفرما است. در ادامه قصد داریم تا چند نکته مهم را در خصوص این مساله بیان کنیم تا بتوان بهتر میزان حقوق را مشخص کرد.

میزان حقوق چرخکار چقدر است؟

میزان حقوق چرخکار می تواند بر اساس وزارت کار یا توافق بین طرفین مشخص شود. برای تعیین حقوق بر اساس وزارت کار، می توانیم به صورت زیر بیان کنیم:

حداقل حقوق کارگر 1402 در وزارت کار برابر با 53,082,840 ریال است. این برای چرخکاری است که 8 ساعت در روز را در تولیدی کار می کند. اگر فعالیت چرخکار به صورت روزمزدی باشد، باید بابت هر روز مبلغ 1,769,428 ریال دریافت کند. اصولاَ چرخکارها به صورت ساعتی کار نمی کنند؛ مگر اینکه پروژه خاصی باشد یا بخواهند نصف روز کار کنند که می توان میزان ساعت را بر اساس تناسب به دست آورد و حقوق را محاسبه کرد.

البته باید حق مسکن، بن کارگری و پایه سنوات را هم اضافه کرد که برای هر کارگر به ترتیب برابر با 9,000,000 و 11,000,000 و 2,100,000 ریال است. در صورتی که کارگر فرزند داشته باشد، باید به ازای هر فرزند مبلغ 5,308,284 دریافت کند.

حداقل حقوق چرخکار بدون سابقه کار و بدون فرزند برابر با 70,982,840 ریال است. هرچه سابقه بیشتر باشد، چرخکار می تواند حقوق بیشتری را در قالب پاداش دریافت کند. حداقل حقوق چرخکار متاهل بدون فرزند و حداقل یکسال سابقه کار برابر با 73,082,840 ریال است.

عیدی هم مبلغی است که باید به تمامی کارگران پرداخت شود. حداقل و حداکثر عیدی سالیانه برابر با 8 و 12 میلیون تومان است. البته از حقوق باید هزینه بیمه و مالیات را کسر کرد.

این ها فرمول حقوق چرخکار طبق اداره کار است.

عوامل موثر در حقوق چرخکار

عوامل موثر بر حقوق چرخکار کدامند؟

چرخکار جدا از حقوق وزارت کار می تواند بر اساس تجربه خود هم درخواست حقوق بالاتری را داشته باشد. اصولاَ حقوق وزارت کار بیشتر برای افرادی است که تجربه زیادی ندارند. در غیر این صورت، هرچه مهارت فرد بیشتر شود، میزان حقوق هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حالت کلی عوامل موثر بر تعیین حقوق چرخکار شامل موارد زیر است:

  • نوع لوازم خیاطی مورد استفاده
  • تبحر در دوخت و تمیز دوختن
  • سرعت انجام کار
  • شهر محل سکونت
  • میزان تجربه

البته یک چرخکار می تواند به صورت شخصی دوزی هم فعالیت کند و درآمد جانبی هم داشته باشد.

افزایش حقوق چرخکار با شرکت در دوره

یک چرخکار می تواند میزان تبحر خود را با شرکت در دوره های خیاطی افزایش دهد. اگر در منطقه غرب و شمال غرب تهران زندگی می کنید، می توانید در آموزشگاه خیاطی در جنت آباد فابرا، دوره های مربوطه را بگذرانید تا میزان تسلط و تبحر خود را بهبود ببخشید. برای دریافت مشاوره فقط کافی است تا با آموزشگاه تماس بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4XxA4
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر