فرق مزون با خیاطی در چیست؟

فرق مزون با خیاطی در چیست؟

سایر علی فرجامی

همه ما وقتی قصد داشته باشیم یک لباس خاص و متفاوت تر از چیزی که در فروشگاه های سطح شهر وجود دارد داشته باشیم، به سراغ مزون ها یا خیاطی های معروف می رویم. اما شما فرق مزون و خیاطی را می دانید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

مزون

برخی مزون ها فقط در یک شاخه از مد و فشن مانند لباس مجلسی و لباس عروس به مشتریان خود محصول ارائه می کنند، اما برخی از مزون ها چند شاخه را با هم پوشش می دهند. در برخی از مزون ها فقط فروش لباس های خاص همراه با طراحی های منحصر به فرد انجام می شود، اما در برخی از مزون ها طراح لباس و خیاط وجود دارد و با توجه به مشتریان خود طراحی های انحصاری مزون خودشان را اجرا می کنند و به فروش می رسانند.

بسیاری از خانم ها به نوع لباسی که در جشن ها مانند نامزدی و عروسی می پوشند، حساس هستند و برای تهیه لباس دچار اضطراب و مشکل می شوند. پس برای تهیه یک لباس زیبا و در عین حال متفاوت، می توانند از طراحان و خیاط هایی که در مزون هستند راهنمایی بگیرند و تیم مزون هم با توجه به استایل مشتری، سلیقه، بودجه و عوامل دیگر یک لباس خاص و زیبا طراحی و تولید می کند.

بنابراین خیلی مهم است که طراحانی که در یک مزون فعالیت دارند، اطلاعات بروزی در مورد صنعت مد داشته باشند. همچنین خیاطان به طور دائم از آموزش های بروز خیاطی غافل نشوند و مهارت خود را ارتقا دهند.

خیاطی

خیاطی

حتما برایتان پیش آمده است که به بازار رفته اید و از پارچه ای خوشتان آمده است، یا مانتویی که مد نظر شماست در مغازه ها متناسب با استایل شما وجود ندارد، پس تصمیم می گیرید پارچه مورد علاقه تان را بگیرید و پیش خیاط بروید تا مدل مورد نظر شما را بدوزد. برخی از خیاط ها تنها در تعدادی از زمینه ها به دوخت مشغول هستند مانند مانتو دوزی، دوخت لباس مجلسی، نازک دوزی، ضخیم دوزی و... اما برخی از آن ها تمامی دوره های آموزش خیاطی را گذرانده اند و در تمام زمینه ها مشغول دوخت هستند و از مشتریان خود سفارش قبول می کنند.

فرق مزون با خیاطی در چیست

فرق مزون با خیاطی در چیست؟

اگر دو قسمت مزون و خیاطی را با دقت خوانده باشید، حتما متوجه خواهید شد که یک تفاوت اساسی بین مزون و خیاطی وجود دارد. درست است که برخی از مزون ها فقط ارائه دهنده محصولات خارجی هستند، اما برای هر نوع مزونی طراحی لباس های خاص برای مشتریان، یک رکن اساسی محسوب می شود. در حقیقت این مزون ها و طراحان لباس داخلی یا خارجی هستند، که با توجه به مد روز لباس ها را طراحی می کنند و مشتریان فقط خریدار هستند.

اما در خیاطی لباس با توجه به سلیقه مشتری، پارچه ای که خودش انتخاب کرده و مدلی که مد نظرش است دوخته و به مشتری تحویل داده می شود.

یک تفاوت دیگر بین مزون و خیاطی، قیمت تعیین شده برای محصول پایانی است. در مزون ها چون لباس ها طراحی می شوند و انحصاری هستند، قیمت بیشتری دارند. اما در خیاطی چون طراحی لباس صورت نمی گیرد و شما مدل را به خیاط ارائه می دهید و خودتان پارچه و دیگر موارد مورد نیاز مدل انتخابی تان را تهیه کرده اید، قیمت کمتری پرداخت خواهید کرد.

لوازم خیاطی که در مزون ها استفاده می شود، می تواند نسبت به خیاطی متفاوت باشد.

شخصی که یک مزون را اداره و مدیریت می کند، الزاما خیاط یا طراح لباس نیست ولی نیاز است اطلاعات بروزی در این زمینه داشته باشد، اما شخصی که یک خیاطی را اداره می کند، حتما باید خیاط باشد. در هر صورت هر دو گروه باید آداب معاشرت با مشتریان خود را بدانند تا رضایت آن ها را جلب کنند.

جمع بندی

اگر مدل لباسی را دیده اید و از آن خوشتان آمده، می توانید به خیاطی بروید و از خیاط بخواهید برایتان لباس مورد نظر را با پارچه انتخابی خودتان بدوزد. ولی اگر می خواهید مدل لباسی متمایز تر از مدل هایی که تا الان دیده اید داشته باشید، حتما به سراغ مزون ها بروید و با آن ها مشورت کنید. همچنین می توانید سری هم به مزون ما یعنی فابرا بزنید و حتی از ما مشاوره رایگان بخواهید.
 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/NjrwN
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر