وسایل خیاطی نازک دوزی (ابزار مورد نیاز)

وسایل خیاطی نازک دوزی (ابزار مورد نیاز)

سایر علی فرجامی

وسایل خیاطی نازک دوزی برای هر فردی که بخواهد شروع به یادگیری خیاطی کند لازم است. افراد مبتدی، برای یادگیری خیاطی از نازک دوزی شروع می کنند و معمولا با یادگیری دوخت دامن کار خود را انجام می دهند تا به دوره های حرفه ای تر مانند دوره مانتو دوزی و لباس مجلسی می رسند.

نازک دوزی مهارتی است که شما در آن، دوخت موارد زیر را یاد می گیرید:

  1. انواع دامن
  2. پیراهن
  3. بلوز
  4. برش در پیراهن ها
  5. رسم الگو
  6. انواع آستین
  7. انواع یقه

یادگیری این موارد، بدون وسیله امکان پذیر نیست و شما باید جعبه ای از وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید تا بتوانید این لباس ها را بدوزید. در ادامه برخی از وسایل مورد نیاز برای نازک دوزی را با هم بررسی می کنیم.

ابزار مورد نیاز خیاطی نازک دوزی

چرخ خیاطی

چرخ خیاطی برای نازک دوزی

مهم ترین وسیله برای دوخت انواع مختلف لباس در دوره های نازک دوزی، چرخ خیاطی است. شما باید صاحب یک چرخ خیاطی با کیفیت و درجه یک باشید تا بتوانید بهترین لباس ها را بدوزید. چرخ خیاطی در تمیز و مرتب دوخته شدن لباس تاثیر بسیاری دارد.

قیچی

قیچی

قیچی ها دارای انواع مختلفی هستند؛ در حرفه خیاطی نیاز به دو قیچی متفاوت، یکی برای برش کاغذ و یکی برای برش پارچه نیاز دارید. شما نباید از قیچی کاغذ برای پارچه استفاده کنید همچنین استفاده از قیچی پارچه برای کاغذ هم سبب کند شدن آن خواهد شد. قیچی مناسب برای نازک دوزی باید ارگونومی مناسبی داشته باشد.

سوزن

سوزن ها در دو گروه سوزن های دستی و سوزن های مناسب برای چرخ خیاطی دسته بندی می شوند. سوزن های دستی را برای دوخت موارد زیر مورد استفاده قرار می دهند:

  • سجاف
  • دکمه
  • کوک زدن

سوزن های چرخ خیاطی نیز دارای انواع مختلفی هستند که برای نازک دوزی باید از سوزن مخصوص نازک دوزی استفاده کنید.

نخ

نخ

نخ مناسب برای نازک دوزی با نخ مناسب برای ضخیم دوزی متفاوت است. نکته قابل اهمیت در انتخاب نخ، رنگ و کیفیت آن می باشد که باید رنگ نخ به رنگ پارچه بسیار نزدیک باشد و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا پس از دوخت به راحتی نشکافد.

بشکاف

در هر فرایند خیاطی ممکن است اشتباهاتی در دوخت بوجود بیاید که باید پارچه از قسمت مورد نظر شکافته شود و دوباره دوخته شود. همچنین ممکن است برای گشاد یا تنگ کردن لباس نیز، نیاز به شکافته شدن آن وجود داشته باشد که برای این کار باید از بشکاف تیز استفاده نمایید.

میز اتو

میز اتو

اتو کشی پس از اتمام فرآیند دوخت و دوز یکی از اصول مهم است که باعث می شود دوخت شما تمیز و مرتب دیده شود. تنها میز اتو برای فرایند اتو کشی کافی نیست و ابزار دیگری مانند بالشتک اتو، به اتو کردن حلقه آستین ها و قسمت های گود لباس کمک می کند.

اتو

اتوها دارای انواع مختلفی هستند و برندهای متفاوتی از آن ها را در بازار مشاهده خواهید کرد. با توجه به نوع خیاطی و میزان مهارت شما در حرفه خیاطی به اتوهای مختلفی نیاز دارید، برخی از آن ها عبارت هستند از:

  1. اتو معمولی
  2. اتو بخار
  3. اتو پرس
  4. اتو سرد
  5. اتو فلزی

متر

متر

هنر خیاطی به سانتی متر و گاهی میلی متر بستگی زیادی دارد. شما باید بتوانید قسمت های مختلف بدن یک فرد را اندازه بگیرید و با کم و زیاد کردن و ضرب و تقسیم کردن مواردی که اندازه گرفته اید به یک عدد برسید، درنتیجه نیاز به متر دارید.

به شما پیشنهاد می کنیم برای فراگیری خیاطی به صورت حرفه ای و با قیمت مقرون به صرفه از خدماتی که در آموزشگاه خیاطی در جنت آباد فابرا ارائه می شود استفاده نمایید. آموزشگاه فابرا با تجربه چندین ساله در زمینه آموزش و با یک تیم تخصصی، فراگیران را در زمینه آموزش کامل و جامع خیاطی راهنمایی می کند و در پایان مدرک معتبر به آن ها ارائه می نماید.

صابون خیاطی

صابون های خیاطی در رنگ های مختلف و انواع مختلف مانند مدادی و غیره در بازار وجود دارند و شما می توانید رنگ بندی های مختلفی از آن ها را داشته باشید. بهتر است برای هر پارچه ای از صابون هم رنگ آن استفاده کنید. البته استفاده از صابون، جایگزین مناسبی برای خودکار و مداد است، زیرا با شستشو علائم آن از روی پارچه پاک می شود. 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/eRjXe
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر