مضرات شغل خیاطی چیست؟

مضرات شغل خیاطی چیست؟

سایر علی فرجامی

حرفه خیاطی یکی از مشاغل محبوب برای بانوان به شمار می رود. بسیاری از خانم ها از این راه به کسب درآمد می پردازند و حتی در دانشگاه های ایران این رشته تدریس شده و علاقمندان زیادی دارد. اما استمرار و مداومت در دوخت لباس ممکن است آسیب هایی را برای بدن شما به همراه داشته باشد. معمولا کسانی که از این راه کسب درآمد می کنند و به طور روزانه مشغول به دوخت لباس و الگو کشی هستند، برای یک بار هم که شده روانه پزشک متخصص شده اند. در ادامه با مضرات شغل خیاطی همراه باشید. 

آسیب های ناحیه دست از شایع ترین عوارض خیاطی

تا زمانی که در کار خیاطی متبحر نشده اید، از خریدن چرخ خیاطی صنعتی خودداری نمایید. سرعت دوخت در چرخ های صنعتی بالاست. و شما باید دائما پارچه را به سمت بالا بکشید. اگر این کار به طور مداوم و بی وقفه انجام شود، عضلات دست به تدریج ضعیف شده و در دراز مدت شما با انواع عارضه ها و بیماری هایی که ناحیه دست را درگیر می کنند، مواجه خواهید شد.

فشار به ناحیه دیسک گردن از عوارض شغل خیاطی

وقتی که سر و گردن هنگام کار با لوازم خیاطی برای مدت زمانی طولانی رو به جلو خم باشد به دیسک های ناحیه گردن فشار وارد می شود. در این صورت فرد از درد های موقت و شدید رنج خواهد برد. بسته به میزان فعالیت و فشار کاری، التهاب دیسک با خطراتی همراه است. در موارد بسیار حاد پزشک ممکن است عمل جراحی دیسک گردن را تجویز نماید. اما در موارد کلی تر با آب درمانی و فیزیوتراپی بهبودی نسبی حاصل خواهد شد. ولی باید در انجام حرفه خیاطی ساعات کاری خود را به حداقل برسانید. 

ضعیف شدن چشم ها یکی از مضرات خیاطی

ضعیف شدن چشم ها یکی از مضرات شغل خیاطی

سوزن های خیاطی بسیار ریز هستند و اساسا شغل خیاطی با ظرافت بسیار زیادی همراه است. برشکاری پارچه، الگوکشی، دقت در هنگام چرخ کاری و دوخت پارچه به چشم هایی دقیق و تیز بین احتیاج دارد. برای نخ کردن سوزن و کوک زدن باید بتوانید به خوبی مشاهده کنید. چرا که اگر چشم ها ضعیف باشند، نمی توانید سوزن را نخ کنید. 

به شما پیشنهاد می کنیم که هر 15 دقیقه یک بار کار را رها کنید و به دورترین نقطه محیط نگاهی بیندازید تا از نزدیک بینی چشم ها جلوگیری شود. همچنین کارگاه خیاطی و یا اتاق کار باید از نور مناسبی برخوردار باشد. هر چند وقت یک بار برای چک کردن وضعیت چشم ها به چشم پزشک مراجعه نمایید. 

دردهای عضلانی و پشت

برای آن دسته از افراد خیاطی که به صورت کاملا تخصصی در حیطه دوخت لباس عروس مشغول به کار هستند، قطعا درد های عضلانی به سراغ آن ها خواهد آمد. برای دوخت لباس عروس باید دقت بسیار زیادی به عمل آورد و مدل های نگین کاری و منجوق دوزی شده به زمان بیشتری احتیاج دارد. بیشتر خیاطان لباس عروس تا ساعات متمادی سرپا ایستاده اند و در اواخر روز دردهای عضلانی به سراغشان می آید. برای آن دسته از اساتیدی که در آموزشگاه خیاطی مشغول به کار هستند قطعا میزان خستگی بیشتر خواهد بود.

راهکار جهت پیشگیری از عوارض شغل خیاطی

راهکارهایی جهت پیشگیری از عوارض شغل خیاطی

اگر واقعا علاقمند به این حرفه شغلی هستید، حتما باید موارد زیر را قبل از ماهر شدن در حرفه خود فرا گیرید. 

  • خرید میز و صندلی متناسب با قد خود
  • پرهیز از قوز کردن به مدت طولانی
  • هر چند دقیقه یک بار از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.
  • برای جلوگیری از اصابت سوزن چرخ خیاطی به انگشتان، بهتر است با صابون خیاطی لبه های پارچه را خط کشی کنید و سوزن ته گرد را به لبه ها الصاق نمایید. 
  • هنگام دوخت با دست از انگشتانه استفاده کنید.
  • از صندلی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید.
  • ارتفاع میز برش باید با قد شما هماهنگی داشته باشد.
  • بهتر است آرنج بر روی دسته صندلی قرار گیرد. اگر صندلی دسته ندارد میزی را انتخاب کنید که بتوانید آرنج خود را بر روی آن قرار دهید. 
  • ابزار و لوازم خیاطی مثل: قیچی، رولت، صابون خیاطی، قیچی نخ بر، سوزن، بشکاف و دیگر اقلام را در نزدیکی خود قرار دهید تا مجبور نشوید برای برداشتن وسایل دائم سر و گردن خود را خم کنید.
  • هرگاه احساس خستگی کردید، از کار کردن دست بکشید و استراحت کنید.

جمع بندی

درد دست، عضلات پشت، گردن، کمر، ضعیف شدن چشم ها و آسیب به انگشت ها از شایع ترین عوارض شغل خیاطی تاکنون به شمار رفته اند. 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/VJgaN
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر