توانایی های لازم برای شغل خیاطی چیست؟

توانایی های لازم برای شغل خیاطی چیست؟

سایر علی فرجامی

شنیده اید که از زمان های قدیم گفته اند اگر به کاری علاقمند نباشید، هیچ گاه در آن حرفه موفق نخواهید شد؟ خیاطی نیز از آن دست مشاغلی بوده که شرط موفقیت در آن علاقه قلبی به این کار است. برای این که بتوانید خیاط ماهری شوید و در آینده از این راه کسب درآمد کنید، در وهله اول باید خود را در جایگاه یک خیاط ماهر یا حرفه ای تجسم کنید. در این کار تلاش، پشتکار و پشت میز نشینی در ساعات طولانی شرط موفقیت بوده و باید این مهارت ها را در خود تقویت کنید. اما ورود به حرفه خیاطی به یک سری توانایی های تخصصی احتیاج دارد که با هم دیگر این مهارت ها در مباحث مربوط به آموزش خیاطی بررسی خواهیم نمود. 

توانایی الگو کشی با دست

مهم ترین اقدام در خیاطی الگو کشی است. این کار باید با دقت و ظرافت هرچه تمام انجام گردد. مدل های لباس روز به روز در حال تغییر است و دائما مدل های جدیدی به بازار عرضه شده است. الگو کشی نیاز به محاسبات ساده ریاضی دارد ولی شما باید در اندازه گیری دقت کنید. چرا که به اندازه یک سانتی متر کم و یا زیاد شدن در حین محاسبات، ممکن است لباس در مراحل پایانی دوخت تمیز و خوش فرم به نظر نرسد.

آشنایی و کسب مهارت در کار با چرخ خیاطی

آشنایی و کسب مهارت در کار با چرخ خیاطی و چرخ پاک دوز

برای اینکه لبه های پارچه حالت ریش دار پیدا نکند از چرخ پاکدوز برای دوخت لبه ها استفاده می شود. نخ کردن چرخ پاک دوز دارای چندین مرحله بوده که به خوبی باید آن را فرا گیرید. برخی مواقع نیاز است تا چرخ را روغن کاری کنید. یا گاهی اوقات چرخ خیاطی پارچه را در حین دوخت می کشد. برای اینکه پارچه پاره نشود، شما باید بتوانید با دقت پارچه را از زیر سوزن چرخ خارج کنید. 

هر چند وقت یک بار باید با برس مخصوص نخ های ریز وپرزها را از چرخ خیاطی خارج کنید. به عبارت دیگر باید فنی کاری را در هنگام کار با لوازم خیاطی و چرخ ها بلد باشید. در غیر این صورت باید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

داشتن خلاقیت در خیاطی

در خیاطی خلاقیت حرف اول را می زند. برای دوخت و طراحی لباس عروس باید تا جایی که می توانید ذات هنری خود را عرضه کنید. بسیاری از خانم هایی که مایل به دوخت لباس عروس جهت پوشیدن در جشن عروسی خود هستند، دوست دارند جدید ترین و شیک ترین مدل ها را به تن کنند. در دوخت لباس عروس باید بتوانید به خوبی پارچه های موجود در بازار را بشناسید و با کم ترین هزینه بهترین مدل را طراحی کرده و بدوزید. حتما می دانید که در هنگام دوخت باید دستکش سفید به دست کنید و یا هر چند دقیقه یک بار دست های خود را بشویید. الگو کشی و لبه دوزی دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر تمایل دارید که تزئین لباس عروس را خودتان بر عهده بگیرید، آشنایی با اصول منجوق دوزی، مروارید دوزی و تزئین لباس عروس اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویژگی خوش قول بودن در خیاطی

ویژگی خوش قول بودن از توانایی های لازم برای شغل خیاطی

همه افراد دوست دارند که کارشان در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. در ارتباط با بحث خیاطی و دوخت لباس نیز این امر صدق می کند. اگر به مشتری قولی می دهید، باید به آن عمل کنید. در غیر این صورت مشتریان خود را از دست خواهید داد. 

برای کسانی که تازه کارند، توجه به این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی خیاطان نام آوازه در آماده کردن و دوخت نهایی لباس تاخیر دارند و مشتریان آن ها هیچ مشکلی با این موضوع ندارند. اما برای کسی که تازه کار است، باید به اصل خوش قولی و مشتری مداری توجه ویژه ای داشته باشد.

صبر و حوصله در برخورد با مشتریان

صبر و حوصله در برخورد با مشتریان

برخی مشتریان در نحوه دوخت و ارائه مدل به خیاط بسیار حساس عمل می کنند. حتی دیده ایم که مدل های ژرنالی را قبول ندارند و خودشان دست به ابتکار می زنند و خواسته خود را به خیاط می گویند. در برخورد با چنین افرادی باید کاملا صبور باشید و همچنین توانایی های بالایی در اجرای مهارت های دوخت برخی مدل های خاص لازم است. یک خیاط ماهر باید بتواند هر الگویی را طراحی نماید. برترین اساتید طراحی دوخت به آموزش خیاطی و طراحی انواع لباس مجلسی، لباس های عروس، ژرنال دوزی و دیگر لباس ها در آموزشگاه های خیاطی در کشور پرداخته اند. 

توجه به جزئیات ترفند های دوخت

ریزه کاری های خیاطی را جدی بگیرید. نمی دانم شما تفاوت لباس خوش دوخت و بد دوخت را تاکنون از نزدیک دیده اید یا خیر!! اما باید در دوخت درز لباس، دوخت ساسون، لبه دوزی ها، چرخ کاری نقاط خارج از دید، دوخت جیب، دوخت یقه به جزئیات توجه ویژه داشته باشید. مثلا حتما لازم است برای برخی یقه ها از لایی یا نوار زانفیکس استفاده کنید. اما همه خیاطان به این جزئیات توجه ندارد. و در پایان کار مشخص خواهد شد که چه کسی در کاری که انجام می دهد حرفه ای است.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4xE8e
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر