دوخت لباس مجلسی با گیپور یا دانتل؟ تفاوت و پیشنهاد!

دوخت لباس مجلسی با گیپور یا دانتل؟ تفاوت و پیشنهاد!

لباس مجلسی علی فرجامی

پارچه گیپور و برخی از پارچه های دانتل شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، اما در اصل دو پارچه جدا از هم هستند. از این دو پارچه برای دوخت لباس مجلسی استفاده می شود، اما ویژگی های منحصر به فردی که هر کدام از آن ها دارند سبب شده است تا بسیاری از افراد در دو راهی انتخاب یکی از آن ها قرار بگیرند. در این مقاله تفاوت هایی که لباس مجلسی دوخته شده از جنس گیپور با دانتل دارد را به شما معرفی می کنیم و کمک می کنیم که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت قیمت لباس مجلسی با گیپور یا دانتل

اگر به دنبال یک لباس مجلسی ارزان قیمت هستید، از بین لباس های مجلسی دوخته شده با پارچه گیپور و لباس مجلسی های دوخته شده با پارچه دانتل، معمولاً باید جنس گیپور را انتخاب کنید. البته پارچه های دانتل نیز انواع متفاوتی دارند و ممکن است برخی از آن ها از پارچه های گیپور ارزان تر باشند. خرید پارچه های دانتل که دارای سنگ دوزی و یا مروارید دوزی هستند، سبب شده است قیمت آن ها بیشتر از پارچه های گیپور باشد. اگر اکسسوری های دوخته شده بر روی پارچه به صورت دست دوز باشند نیز تاثیر بیشتری در قیمت لباس مجلسی خواهند گذاشت.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است در قیمت لباس مجلسی دوخته شده با پارچه گیپور و یا دانتل تاثیر بگذارد، کشور تولید کننده پارچه است. برخی از پارچه ها در کشور ترکیه و یا دبی تولید شده اند و برخی از آن ها از کشور چین وارد می ‌شوند که همین امر سبب می‌شود قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت باشد. طبیعی و مصنوعی بودن الیاف به کار رفته در تولید پارچه دانتل و گیپور نیز در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

برخی از بانوان دوست دارند دوره های آموزش دوخت لباس مجلسی را بگذرانند و بتوانند انواع مختلفی از لباس های مجلسی را با قیمت های بسیار مناسب برای خود بدوزند. در این شرایط به شما پیشنهاد می کنیم از دوره های آموزشی برگزار شده در کلاس های مختلف شهر تهران مانند دوره آموزش خیاطی در جنت آباد استفاده نمایید.

تاثیر سن افراد در انتخاب لباس مجلسی گیپور یا دانتل

لباس مجلسی دوخته شده با پارچه دانتل برای افرادی که دارای سن و سال جوان هستند بسیار مناسب است. بسیاری از بانوان برای دوخت لباس های نامزدی از پارچه های دانتل استفاده می کنند و پارچه های گیپور نیز برای افرادی که سن بالاتری دارند مناسب هستند. این افراد می ‌توانند از پارچه های دانتل به عنوان خرج کار لباس های خود استفاده کنند و جذابیت بیشتری به لباس بدهند.

البته قانون کلی در این زمینه وجود ندارد و همه سنین می توانند از لباس های مجلسی دوخته شده با پارچه دانتل استفاده کنند ولی بهتر است افرادی که دارای سن پایین تری هستند از دانتل های روشن و شاد استفاده کنند. همچنین طرح های ریز بر روی پارچه های دانتل در افرادی که دارای سن پایین تری هستند جذابیت بیشتری ایجاد می کند. اگر اندام درشتی دارید بهتر است از پارچه های دانتل با رنگ های تیره استفاده کنید. شما می توانید از رنگ های تیره دانتل در قسمت هایی از لباس استفاده کنید که اندام درشت تری دارید و برای دوخت بقیه قسمت های لباس از دانتل روشن یا پارچه گیپور روشن استفاده کنید.

برخی از افراد تصور می کنند لباس های مجلسی، مانتو، شومیز، دامن و یا سایر لباس ها را شامل نمی شود؛ در صورتی که این لباس ها را نیز می توان به صورت مجلسی تهیه کرد. اگر علاقمند به یادگیری دوخت لباس هایی مانند مانتو هستید می توانید در دوره مانتو دوزی شرکت کنید و مانتویی مطابق با سلیقه خود بدوزید.

وزن لباس مجلسی دوخته شده از گیپور یا دانتل

نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد که لباس دوخته شده با پارچه دانتل سنگین تر از لباس دوخته شده با پارچه گیپور است! هر کدام از این لباس ها، با توجه به متریالی که در تولید پارچه آن ها به کار رفته است و با توجه به اکسسوری هایی که بر روی آن ها دوخته شده است می تواند دارای وزن های متفاوتی باشند. معمولا پارچه های دانتل به دلیل دوخت پولک، منجوق، ملیله و سنگ دوزی و مروارید دوزی بر روی آن ها، دارای وزن بیشتری نسبت به پارچه های گیپور هستند. 

تفاوت جنس لباس مجلسی گیپور با دانتل

پارچه گیپور یک پارچه با طرح های برجسته است که معمولا برای بافت آن از الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان و یا ابریشم استفاده می شود. البته برخی از پارچه های گیپور از الیاف مصنوعی بافته می شوند. برخی از پارچه های گیپور ساده و ظریف هستند و برخی از آن ها سنگین و چشمگیر هستند.

پارچه های دانتل نیز می توانند دارای سه مدل، طرح برجسته، کار شده و یا کار نشده باشند. یکی از تفاوت هایی که برای تشخیص پارچه دانتل از پارچه گیپور به آن توجه می شود، زمینه این پارچه است. در پارچه های دانتل، زمینه پارچه از تور تشکیل شده است اما، در پارچه گیپور قسمت های مختلف از یکدیگر جدا هستند و به وسیله تور به یکدیگر متصل نشده اند.

ظرافت لباس مجلسی گیپور در مقایسه با دانتل

اگر ظرافت لباس مجلسی برای شما اهمیت بالایی دارد، به شما پیشنهاد می کنیم که از پارچه دانتل برای دوخت آن استفاده کنید. توجه کنید که برای دوخت لباس مجلسی با استفاده از پارچه دانتل که بر روی آن ها سنگ دوزی و مروارید دوزی وجود دارد و پارچه به اصطلاح کار شده است، باید کار خود را به یک خیاط ماهر بسپارید. تمامی سنگ ها و مروارید ها باید قبل از دوخت پارچه شکافته شوند تا زیر سوزن چرخ گیر نکنند. دوخت لباس مجلسی با استفاده از پارچه دانتل به زمان و دقت بیشتری نسبت به دوخت لباس مجلسی با پارچه گیپور نیاز دارد و در نهایت ظریف تر جلوه می کند.

هر ساله دوره های آموزشی متفاوتی در زمینه لباس مجلسی، مانتو و شلوار در سطح استان تهران برگزار می شود که می توانید با ثبت نام در آن ها از دوره ها استفاده کنید. دوره های لباس مجلسی و دوره شلوار دوزی از جمله دوره های پر مخاطب هستند که به شما کمک می کنند به سرعت کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

تفاوت نحوه نگهداری از لباس مجلسی گیپور و دانتل

هر دو پارچه گیپور و دانتل معمولا دارای دوام بسیار بالایی هستند و با شستشو و اتو کشی خراب نخواهند شد، اما باید در هنگام شستشوی آن ها به دمای آب ماشین لباسشویی و همچنین در هنگام اتو کشی به دمای اتو دقت کنید. در برخی از موارد دمای بالای اتو سبب می شود توری های پارچه دانتل بسوزد.

برای شست و شوی لباس مجلسی دوخته شده از دانتل و گیپور، بهتر است آن ها را در آب گرم خیس کنید و سپس آن ها را با آب سرد شستشو دهید. پس از شستشو بهتر است لباس ها را در معرض آفتاب قرار ندهید تا آفتاب سبب از بین رفتن رنگ آن ها نشود. اگر لباس مجلسی شما سنگین است برای خشک کردن آن بهتر است آن را بر روی یک سطح تمیز تخت کنید و آن را آویزان نکنید تا از تغییر شکل لباس جلوگیری کنید.

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/eG5XN
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر