وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی (معرفی وسایل)

وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی (معرفی وسایل)

آموزشی علی فرجامی

وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی، مجموعه‌ ای از وسایل هستند که به شما کمک می کنند، تا بتوانید از ابتدا تا انتها با استفاده از آن ها یک لباس بدوزید. هر هنری نیاز به یک سری وسایل و ابزار دارد و خیاطی نیز از آن مستثنا نیست. در ادامه به مهم ترین وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی می پردازیم. 

ابزار مورد نیاز برای یک خیاط مبتدی

  1. متر
  2. قیچی خیاطی
  3. قرقره نخ
  4. سوزن
  5. صابون
  6. کاغذ الگو
  7. خط کش
  8. بشکاف
  9. رولت و کاربن خیاطی

متر

متر، یکی از مهمترین ابزار خیاطی

یکی از مهم ترین وسایلی که برای خیاطی به آن نیاز دارید، متر است. شما بدون متر نمی توانید سایز لباسی که قرار است تهیه کنید را به دست آورید و از طرفی نمی توانید اندازه های مورد نیاز خود را بر روی پارچه منتقل کنید. برای دوختن هر لباسی به اندازه های مختلفی نیاز دارید، که برای آشنایی با این اندازه ها به شما پیشنهاد می کنیم در دوره های مختلف آموزشی مانند دوره شلوار دوزی، دوره مانتو دوزی و ... شرکت کنید، تا بتوانید به راحتی به این حرفه مسلط شوید.

قیچی

قیچی، پرکاربردترین وسیله خیاطی مبتدی

قیجی در زمینه های مختلفی به جز خیاطی هم کاربرد دارد؛ در نتیجه انواع مختلف آن را می توانید در بازار تهیه کنید.

نکاتی که باید برای خرید قیچی خیاطی به آن ها دقت کنید عبارت هستند از:

  1. تقلبی نبودن و اورجینال بودن قیچی خیاطی
  2. کند نبودن و در اصل تیز بودن قیچی خیاطی
  3. وزن قیچی خیاطی که باید متعادل باشد، نه خیلی سنگین که به مچ شما آسیب ببیند و نه خیلی سبک که نتوانید به آن مسلط شوید.
  4. قیچی برش کاغذ الگو با قیچی برش پارچه باید با هم متفاوت باشند.

قرقره نخ

قرقره نخ

نخ ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها کاربرد به خصوصی دارد و نباید از نخ غیر مرتبط برای کار خود استفاده کنید. در کنار این موضوع باید به جنس نخ و رنگ نخ هم اهمیت دهید؛ شما باید رنگ های مختلفی از نخ ها را در کنار دست خود داشت باشید، تا بتوانید برای هر پارچه ای از نخ هم رنگ آن استفاده کنید. انواع مختلف نخ عبارت هستند از:

  1. نخ کوک

  2. نخ چرخ خیاطی برای دوختن درزها

  3. نخ رودوزی برای دوخت های تزیینی

  4. نخ مخصوص اورلوک

سوزن

سوزن مورد نیاز برای خیاطی مبتدی

سوزن ها نیز دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن ها برای یک کار خاص مناسب می باشند. میزان ضخامت، بلندی سوزن و تیز بودن نوک سوزن های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

انواع مختلف سوزن عبارت هستند از:

  1. سوزن چرخ خیاطی
  2. سوزن مناسب برای نازک دوزی و پارچه های معمولی: اگر پارچه ای که قرار است بدوزید ساده است و کش دار نیست از این سوزن استفاده کنید.
  3. سوزن مناسب برای پارچه های ضخیم : اگر به دنبال دوخت پارچه های ضخیم مانند پارچه های پالتویی و پارچه های لی هستید باید از این نوع سوزن استفاده کنید.
  4. سوزن ژرسه: اگر پارچه ای که قرار است بدوزید خیلی نازک است، مانند پارچه های حریر و یا اینکه پارچه شما کشی است از این سوزن استفاده کنید.
  5. سوزن کوک: این سوزن دارای اندازه های متفاوتی است و برای دوخت با دست استفاده می شود.

صابون خیاطی

صابون، وسیله مورد نیاز برای علامت زدن

بهتر است برای علامت زدن بر روی پارچه به جای مداد و یا خودکار از صابون استفاده کنید. مزیت استفاده از صابون این است که در اثر شستشو پاک می شود و جای آن باقی نمی ماند اما، خودکار قابل پاک شدن نیست و پارچه شما خراب می شود.

کاغذ الگو خیاطی

کاغذ الگو برای خیاطی مبتدی

اگر می خواهید با استفاده از الگو مدل مورد نظر خود را بر روی پارچه پیاده کنید، نیاز به کاغذ الگو خواهید داشت، اما در خیاطی بدون الگو نیازی به این وسیله ندارید. بسته به دوره آموزش خیاطی که در آن شرکت می کنید می توانید روش های مختلف خیاطی با الگو خیاطی و بدون الگو را آموزش ببینید.

خط کش خیاطی

خط کش

خط کش هایی که در کار خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند نیز دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن ها مناسب کار خاصی است. انواع مختلف خط کش خیاطی و کاربرد هر کدام در لیست زیر آورده شده است:

  • خط کش T: اگر بخواهید زاویه های 90 درجه را پیدا کنید و یا بخواهید خطوط بلند ترسیم کنید، باید از این خط کش استفاده کنید. سر دیگر برخی از خط کش های تی، نقاله است.
  • خط کش های منحنی: برای کشیدن منحنی هایی که در فاق شلوار، آستین و یا در یقه ها وجود دارد، بهتر است از خط کش منحنی استفاده کنید.
  • خط کش ساده: خط کش های ساده و بلند نیز در پیدا کردن اندازه ها و ترسیم خطوط به خیاط ها کمک می کند.

بشکاف، برای جدا کردن درز ها 

مواقعی ممکن است به وجود بیاید که شما نیاز داشته باشید درزهایی که دوخته اید را از هم جدا کنید، در این مواقع نیاز به یک بشکاف تیز خواهید داشت تا به سرعت در باز کردن درزها به شما کمک کند.

رولت

رولت و کاربن خیاطی 

اگر از خیاطی با الگو استفاده می کنید، باید برخی از نقاط که روی کاغذ الگو علامت زده اید را روی پارچه نیز پیاده کنید، که برای این کار رولت و کاربن استفاده می شوند. بهتر است از کاربنی استفاده کنید که به رنگ پارچه شما نزدیک تر است زیرا ممکن است رد آن بر روی پارچه باقی بماند.

سایر وسایلی که در هنگام خیاطی به عنوان وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی به آن ها نیاز خواهید داشت عبارت هستند از:

  • ماسوره
  • اتو
  • میز اتو
  • سوزن ته گرد
  • و مهم تر از همه چرخ خیاطی، که انتخاب آن یک کار تخصصی است و در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/V1xYe
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر