شغل های مرتبط با طراحی لباس زنانه

شغل های مرتبط با طراحی لباس زنانه

آموزشی محمد

با پیشرفت صنعت مد و لباس در بین همه ی کشورها، موقعیت های شغلی بسیار زیاد و متنوعی به وجود آمده است، در کشور ما نیز به همین صورت می باشد. در این مقاله به معرفی مشاغل مرتبط با طراحی لباس می پردازیم. اما قبل از آن لازم است بدانید برخی از این شغل ها در ایران به شکل مستقل وجود ندارند. همچنین در دانشگاه های خارج از کشور در رشته طراحی لباس این مباحث به شکلی کامل تدریس می شود، اما در ایران به این صورت نیست و در صورتی که به این شغل ها علاقه دارید باید در دوره های آموزشی مجزا از این رشته شرکت کنید.

 

طراح لباس

 


به کسانی که با طرح‌ های خلاقانه در زمینه پوشاک فعالیت دارند طراح لباس گفته می شود و از از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب می شود. هدف طراح لباس تولید لباس بر اساس جنس و طرح پارچه است و نیاز به شناختی کامل با انواع پارچه ها دارد. هر طراح لباس معمولا در بخش خاصی مانند لباس های مردانه، زنانه و یا ورزشی تخصص دارد.شغل های مربوط به مد و فشن دارای تنوع بسیار زیادی هستند. نیاز به پوشاک و علاقه فراوان به ایجاد تنوع در پوشیدن لباس سبب شده است تا تعداد این نمونه شغل ها هر روز بیشتر از روز قبل باشند. فردی که در رشته طراحی فشن فعالیت می کند باید خلاقیت خود را برای طراحی استایل های جدید برای مشتریان هدفش به کار گیرد. طراحان سطح بالای فشن خلاقیت بیشتری را برای ایجاد طرح هایی نوآورانه و اصیل به نمایش می گذارند. 
 

 

مدیر خلاقیت (Creative director)

 


مدیر خلاقیت مسئول شناسایی تم های جامع، پالت های رنگی و استایل در لباس های طراحی شده برای کلکسیون یک فصل است. این دسته از افراد می توانند برای یک شرکت طراحی یا مجله فشن کار کنند. مدیر خلاقیت در یک شرکت طراحی لباس در مورد ترندها و روندهای موجود در بازار تحقیق کرده و داده های فروش را بررسی می کند. با این بررسی ها می تواند مشخص کند که چه رنگ یا استایلی در حال حاضر ترند شده و مشتریانش علاقه به خرید آن دارند. در آغاز هر فصل، مدیران خلاقیت با طراحان ارشد خود جلسه گذاشته تا پالت رنگی، تم، مودبورد، منابع مورد نیاز برای الهام گرفتن و هر نوع المان کلیدی را که می خواهند در طرح ها باشد مشخص کنند. در جریان توسعه محصولات، مدیران خلاقیت هماهنگ بودن طرح ها با یکدیگر و وجود یکپارچگی میان آن ها را بررسی می کنند.
 

 

وبلاگ‌نویس مد یا فشن بلاگر

 


بیراه نخواهد بود اگر بگوییم مجلات مد پویایی دنیای لباس و پوشاک را متحول کردند و این امر به مرور باعث پررنگ ‌تر شدن نقش سردبیرهای مد شد و آن ها در نقش یک طراح مد خلاق ظاهر شدند. نویسندگان و سردبیران مد با موفقیت زندگی جدیدی را به مجلات و دنیای مد وارد کردند. مجلات مد آنقدر تأثیرگذار شدند که از طریق حمایت یک برند یا طراح لباس، می ‌توانستند زندگی یک فرد یا شرکت را زیر و رو کنند .امروزه وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی جایگزین مجله ها برای دنبال کردن اخبار مد و منبعی قوی برای طراحان و افرادی که به دنیای مد و طراحی لباس علاقه دارند، شده است. به دنبال این جایگزینی شغلی به نام فشن بلاگر پدید آمد، کسی که وب سایتش یا اکانتش در زمینه مد و طراحی لباس است، و مقالات و مطالبی درمورد مد و طراحی لباس می نویسد. هر فشن بلاگر سلیقه و سبک خاصی دارد و این تفاوت و زیبایی این زمینه از مشاغل مرتبط با آموزش طراحی لباس را بیشتر می کند. فشن بلاگر ابتدا محدود به وب سایت و اکانت شخصی اش کار می کند و اگر شناخته و مشهور شود می تواند با مجلات همکاری کند، یا کارهای تبلیغاتی انجام دهد و درآمد بالا داشته باشد. اگر به این زمینه علاقه دارید، آموزش طراحی لباس وسعت دید شما را به دانش و مهارت طراحی لباس افزایش می دهد، وقتی خوانندگان ببینند که شما دانش خوبی درمورد دنیای مد و طراحی لباس دارید به شما اعتماد می کنند و بر پایه اعتمادی که کسب کرده اید تبلیغاتی که شما در وبلاگ خود قرار می دهید را قبول می کنند.

 

طراح زیورآلات 

 


طراحان جواهرات یا زیورآلات از مواد مختلفی مانند فلزات گرانبها ، سنگهای قیمتی ، سنگها و کریستال ها برای ایجاد اکسسوری هایی برای گوش ، گردن ، دست ها ، انگشتان و پا استفاده می کنند. طراحی جواهرات به خلاقیت ، تخیل و دانش فنی زیادی نیاز دارد. برای موفقیت در این حرفه ، به مهارت و درک تخصصی از مراحل طراحی ، مانند برش ، شکل دادن ، پرداخت ، تنظیم سنگ ، نصب ، جوشکاری و حکاکی نیاز است. طراحی طلا و جواهر، حرفه بسیار جذاب و دارای موقعیت اجتماعی بسیار خوبی است. این افراد ایده هایی برای ساخت و طراحی طلا را با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای شبیه سازی می کنند و به مرحله اجرا در می آورند. افرادی که در این زمینه دارای یک پورتفولو (نمونه کار) قوی و خلاق باشند، می توانند در موقیعت های شغلی خوب با درآمد های بسیار بالا مشغول به کار شوند. حتی برخی از این افرادی با وجود داشتن مهارت طراحی، خودشان مسئولیت خرید و فروش طلا را نیز بر عهده می گیرند. بیشترین درامد این طراحان از تعداد فروش بیشتر و اجرای طراح های سفارشی است. همچنین طراح جواهر می تواند در برخی برندهای طراحی لباس که خود داراری زیرشاخه طراحی زیورآلات هستند مشغول به کار شوند.
 

 

طراح کیف و کفش 

 


طراحی کیف و کفش یکی از رشته های محبوب، در بین علاقه مندان به صنعت مد است. کیف یکی از اکسسوری های جذاب مخصوصا در بین خانم ها است. با این وجود بسیاری از آقایان نیز به این اکسسوری جذاب و پرکاربرد علاقه نشان داده اند و بسیاری از کمپانی های بزرگ طراحی لباس به طراحی انواع کیف های مختلف برای آقایان می پردازند. کیف به حدی در صنعت مد و فشن جذاب است که یکی از اجزای تکمیل کننده استایل هر فرد شناخته می شود. به همین دلیل طراحی کیف به عنوان حوزه ای جذاب برای طراحان مد شناخته شده است. کفش ها در گذشته بیشتر به دلیل محافظت از پا استفاده می شدند در صورتی که به دلیل پیشرفت صنعت مد امروزه کفش ها هم یک اکسسوری مهم و جدانشدنی از استایل محسوب می شوند. طراحی کیف برای کسانی که از قدرت خلاقیت و مهارت برخوردارند و روش به کار گیری این خلاقیت را به خوبی بلد هستند، گزینه ای بسیار به جا است. طراحی کیف می تواند یک کار سرگرم کننده و سرشار از ذوق های هنری در جنبه های مختلف باشد.


عکاسان مد، لباس و فشن

 


عکاسی فشن در واقع نمایش لباس و سایر آیتم‌های پوشیدنی به بهترین و زیباترین شیوه ممکن می‌باشد. هسته‌ی اصلی عکاسی فشن، بازاریابی است و زیرمجموعه عکاسی تجاری محسوب می‌شود؛ چرا که هدف اصلی آن جلب توجه و علاقه افراد به یک محصول و در نهایت فروش آن می‌باشد، اما سال هاست که عکاسی مد و فشن بسیار فراتر از عکاسی تجاری گام برداشته و تبدیل به یک فیلد  منحصربفرد و پررقابت در عکاسی هنری شده که در آن ترکیب خلاقیت و مهارت حرف اول را می‌زند و خود دارای سبک های مختلف برای کاربردهای مختلف می باشد. یک عکاس مد باید بر مهارت های مختلفی مانند نورپردازی، ایده دادن برای کانسپت و لوکیشن، خلاقیت هنری، طراحی صحنه تسلط داشته باشد و همچنین اطلاعات خود را درباره مد به روز نگه دارد.

 

تصویرساز مد

 


یکی دیکر از مشاغل مرتبط با آموزش طراحی لباس تصویرسازی لباس است که با طراحی لباس تفاوت دارد. تصویرساز لباس ها را به تصویر می کشد و ایده های طراحان لباس را به صورت تصویری به نمایش درمی آورد. تصویرسازی لباس از جمله مشاغلی هست که مهارت و خلاقیت حرف اول را در آن می ‌زند و با هدف نشان دادن دوخت ها و جزییات نحوه ساخت لباس ها و نوع پارچه را طراحی می کند. طراح لباس هم می تواند تصویرسازی انجام دهد، اما برخی بعد از پایان آموزش طراحی لباس به طور حرفه ‌ای و اختصاصی در زمینه تصویرسازی فعالیت می‌کنند. تصویرساز لباس به نوعی ارتباطی بین طراح لباس و مشتری برای جلب توجه مشتری برقرار می کند. تنها مهارت نقاشی برای فعالیت دراین زمینه کافی نیست و با اصول طراحی خصوصا طراحی پارچه و فیگور، انواع بافت پارچه و با انواع دوخت باید آشنایی کامل داشته باشد تا به خوبی جزییات تکنیکی و فنی را نشان دهد؛ و اهمیت آموزش طراحی لباس را بیشتر نشان می دهد. به طور تقریبی هر شرکتی بخواهد در صنعت مد، طراحی مد یا محصولات مرتبط با مد فعالیت کند به تصویرساز مد نیاز دارد. تصویرسازی مد هنر نمایش دادن ایده ‌های مد در قالب نقاشی و به صورت بصری است و می‌توان گفت تجسم اندیشه طراح است. این روش به طور عمده توسط طراحان لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمک می‌کند تا آن‌ها آسان‌تر با تیم خود ارتباط برقرار کنند و به تصمیم گیری‌های برندها قبل از تولید لباس‌های واقعی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
 

 

 بازاریابی و تجارت مد

 


بازاریابی مد یا فشن مارکتینگ شاخه ای مرتبط با طراحی لباس است که به تبلیغ پوشاک و اکسسوری، برای بازار هدف خاصی می پردازد که ممکن است در بسترهای تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در روزنامه ها، مجلات و پلتفرم های رسانه های اجتماعی و فضای مجازی انجام شود. برخی از مهارت‌های کلیدی برای حضور در رشته بازاریابی مد، شامل توانایی بالا بردن آگاهی از محصولات، تبلیغ محصولات و جلب نظر مشتریان است. برخی دیگر از این مهارت ها، توانایی تحقیق در مورد روند مصرف‌کنندگان و ارائه محصولاتی است که به بهترین وجه با این نیازها مطابقت دارند و همچنین داشتن علاقه به مد و ذهن خلاق و همچنین توانایی درک و تمایز بین انواع  سبک‌ها و پارچه ها مزیت بزرگی محسوب می شود. یک بازاریاب مد ممکن است در شرکت های بازاریابی یا شرکت های بزرگ طراحی و تولید لباس و یا به صورت فریلنس مشغول به کار شود.

 

خرید و فروش پوشاک

 


یکی از زیرشاخه هایی که می توان در آن فعالیت کرد، خرید و فروش پوشاک است. برای انجام این کار هم میتوان فروش را به صورت حضوری در فروشگاه یا مزون انجام داد و هم می توان به صورت فروش از طریق فضای مجازی مانند آنلاین شاپ ها اقدام کرد. برای انجام این کار باید بر مهارت های بسیاری مانند اطلاعات مد روز و ترند ها و رنگ ها و همچنین مهارت های فروش مانند دیجیتال مارکتینگ و نحوه ی مذاکره و ... تسلط داشت. همچنین بهتر است با مهارت های استایل کردن نیز آشنا باشید تا ایده هایی برای نحوه استفاده یا ست کردن لباس ها به مشتریان خود ارائه دهید یا با یک استایلیست همکاری کنید.


 
طراح پارچه

 


یکی از مشاغل بسیار جذاب و پرطرفدار مرتبط با آموزش طراحی لباس گرایش طراح پارچه است، که با ایجاد طرح‌ هایی برای پارچه بهترین، راحت‌ ترین و کاربردی‌ ترین پارچه‌ها را برای طراحان لباس تهیه می کند. طراح پارچه علاوه بر سبک های هنری و ایده های فردی برای ارائه یک اثر زیبا نیاز به بررسی پارچه ها دارد تا بتواند طرحی ارائه دهد که علاوه بر زیبایی بصری در جهت افزایش کارایی پارچه نیز موفق باشد. الیاف، نوع نخ، نمره نخ، رنگ، کاربرد محصول و سیستم تولید نکات فنی هست که طراح پارچه باید در نظر بگیرد. برای برندهایی که به دنبال ایجاد تنوع در بازار و تولید محصولی کاملاً منحصر به فرد هستند، طراح پارچه نقش بسیار مهمی را ایفا می ‌کند. طراحان پارچه با استفاده از نرم افزارهای CAD یا طراحی دستی، طرح هایی خلق می کنند که امکان چاپ یا پیاده سازی روی پارچه را داشته باشد. طرح های پارچه با تکرار یک الگو بر روی پارچه ایجاد می شوند. این دسته از طراحان می توانند به صورت فریلنسری کار کنند یا به استخدام شرکتی فعال در زمینه تولید پارچه یا لباس در آیند. طراحان پارچه همکاری نزدیکی با طراحان لباس و مأموران خرید دارند. این همکاری نزدیک سبب می شود تا بتوانند پارچه هایی را طراحی کنند که با طرح لباس، فصل و ویژگی های مشتری هدف برای آن لباس هماهنگ باشد.  این طراحان در عین حال در زمینه ترندها و روندهای موجود در بازار تحقیق کرده و محصولات خود را بر این اساس طراحی می کنند. به این ترتیب، طراحان پارچه با پیش بینی محصولات خود از این که طرح هایشان منطبق با ترندهای روز دنیا است اطمینان پیدا می کنند.

 

طراح فنی (Technical designer)

 


این دسته از افراد مهندسان نساجی ای هستند که رابط میان تیم های طراحی و توسعه محصول نیز هستند. تیم طراحان دیدگاه خلاقی را که برای هر محصول وجود داشته به تیم فنی منتقل می کند. بر این اساس، آن ها نوع دوخت و سایر جزئیات تولید را مشخص می کنند. طراح فنی مسئول ارائه این جزئیات دوخت و اندازه گیری های انجام شده روی پارچه به کارخانه است. در عین حال، وظیفه نهایی کردن لباس ها را زمانی که کارخانه نمونه ها را آماده می کند بر عهده دارند. برای این کار باید اندازه ها، الگوها و متد دوخت را بار دیگر مرور کرده تا بتوانند لباسی با کیفیت بالا و مناسب آماده کنند.

 

استایلیست

 


استایلیست کسی است که سبک ها و برند های مختلف لباس را می شناسد، به روانشناسی و مبانی رنگ ها آشنایی کامل و قدرت تجزیه و تحلیل برندهای مختلف را دارد تا به ایده آل ترین حالت ممکن دست پیدا کند. استایلیست وظیفه ساخت یک استایل برای یک مدل یا شخصی خاص را دارد. اکثر هنرمندان و افراد مشهور یک یا چند استایلیست دارند و از آنها مشاوره می گیرند تا در مراسم و اجرای های تلویزیونی بدرخشند. استایلیست‌ باید آموزش طراحی لباس را بگذراند تا با شناخت صحیح از سبک ها و نوع لباس، ویژگی‌های مثبت افراد را با لباس مناسب به نمایش بگذارد و یا عیب ها را کمرنگ و پنهان کند. استایلیست ها مسئول ست کردن و مشاوره دادن در مورد شیوه های مختلف برای لباس پوشیدن هستند. استایلیست ها می توانند برای یک برند لباس کار کرده یا به صورت مستقل با مشتری کار کنند.  استایلیست هایی که با برندها کار می کنند ست های لباس مناسب را برای عکاسی آماده می کنند. به این ترتیب، مشتریان در مورد این که چه آیتم ها و اکسسوری هایی را می توانند با هم ست کنند ایده می گیرند. استایلیست های شخصی به مشتریان در انتخاب استایل مناسب خود که هماهنگ با ویژگی های ظاهری آن ها بوده و با بودجه شان هماهنگ باشد کمک می کنند. استایلیست ها باید مهات شنیداری خوبی داشته باشند. به خوبی به مشتریان خود و نیازها و خواسته های آن ها دقت کنند. بر این اساس، گزینه هایی را به آن ها معرفی کنند که هماهنگ با نیازهایشان باشد. استایلیست ها اغلب به مشتریان خود استایل های جدید یا استایل هایی برگرفته از آن چه که اکنون در کمد خود موجود دارند به مشتریان پیشنهاد می دهند تا تغییرات ظاهری در آن ها ایجاد کنند.
 

 

مشاور کسب‌وکار مد و لباس

 


مشاوره مدیریت لباس و پوشاک در واقع یکی از زمینه‌های شغلی بوده که در سال‌های اخیر رشد و گسترش قابل‌ توجهی پیدا کرده‌ است. مشاوران مدیریت پوشاک می‌ توانند در زمینه ‌های مختلفی به پیشرفت کسب‌ و کار و افزایش سودآوری کمک کنند.

 

آموزش

 


در هر یک از زیر شاخه های طراحی لباس، پس از کسب مهارت های لازم و تجربه کافی، می توان به برگذاری کلاس ها یا ورک شاپ های آموزشی پرداخت. برای مثال می توان به آموزش طراحی لباس، تصویرسازی مد، بازاریابی مد، عکاسی و تمام زیرشاخه هایی که اشاره شد پرداخت. می توان این کلاس ها را به صورت حضوری، که البته هزینه های بیشتری مانند زمان شما و نیاز به مکانی برای برگذاری دوره دارد، برگذار کنید یا به صورت مجازی فقط یک بار ویدیوی آمورشی را ضبط کرده و برای مهارت جویان خود بفرستید. 
 

 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/4PBmV
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر