مدرک تحصیلی طراحی لباس واقعا لازمه؟

مدرک تحصیلی طراحی لباس واقعا لازمه؟

آموزشی محمد

در سال های اخیر توجه مردم به فشن و مد روز افزایش چشمگیری پیدا کرده و در نتیجه، طرفداران رشته ی طراحی لباس نیز بیشتر شده اند. همچنین با ظهور اینترنت و انواع فشن شو ها و بلاگر ها اطلاعات مردم نیز در این زمینه افزایش پیدا کرده و در نتیجه در شغل طراحی و تولید لباس، که در گذشته به صورت تجربی انجام می شد، اهمیت تحصیل و اموزش صحیح و پیشرفته بیشتر می شود. حرفه ی طراحی لباس به یک صنعت پول ساز و جهانی تبدیل شده و یک رشته ی بسیار کاربردی است. اگر به رشته ی طراحی لباس و مد علاقه دارید و برایتان سوال است که برای پیدا کردن کار در این رشته به مدرک دانشگاهی طراحی لباس نیاز دارید یا نه در این مقاله همراه ما باشید.

 

 

برای ورود به شغل طراحی مد و لباس باید دانش و مهارت لازم را کسب کنید. امروزه تعدادی از دانشگاه های ایران و بسیاری از اکادمی های مختلف داخل کشور به تدریس رشته طراحی لباس می پردازند. برای تصمیم گرفتن برای رفتن به دانشگاه باید هدف خود را از یادگرفتن طراحی لباس مشخص کنید و به آن توجه داشته باشید. اگر هدف شما از رفتن به دانشگاه مهاجرت و اپلای تحصیلی است بهتر است که مدرک دانشگاهی و یا فنی حرفه ای داشته باشید. البته که این مدرک کافی نیست و همچنان برای بالا بردن مهارت های خود باید در دوره ها و یا کارگاه های خارج از دانشگاه شرکت کنید. اما اگر هدف شما وارد شدن به بازار کار در داخل ایران است، بهتر است بدانید که مدرک دانشگاهی در این زمینه لازم و کافی نیست. اگر استعداد و مهارت کافی در این زمینه داشته باشید، بدون داشتن مدرک دانشگاهی نیز می توانید در این زمینه کاری به موفقیت برسید. شما می توانید مهارت های مربوطه را با گذراندن انواع دوره های طراحی لباس و خیاطی در اموزشگاه های معتبر و شرکت در رویداد های حضوری یا آنلاین بدست آورید. این کلاس ها به دلیل اینکه اغلب برای ورود به صنعت طراحی شده اند، به شما نسبت به کلاس های دانشگاهی کمک بیشتری می کنند. بهتر است سرفصل های آموزش های دانشگاه های معتبر را مطالعه کرده و به صورت خودآموز یا با شرکت در کلاس های مرتبط آن ها را یاد بگیرید و فقط به طراحی لباس نپردازید و خیاطی و الگوسازی را هم یاد بگیرید. همچنین به روز کردن اطلاعات خود توسط کتاب ها، مجلات و سایت های معتبر را فراموش نکنید. در رشته طراحی مد و لباس، مانند اکثر رشته های هنری دیگر، کیفیت نمونه کارهای شما مهم تر از مدرک دانشگاهی می باشد پس همواره نمونه کارهای خود را جمع آوری کنید و پورتفولیو (مجموعه ای از نمونه کارها، تجربه ها و دستاوردهایتان) خود را به روز و حرفه ای نگه دارید. فرصت های شغلی در زمینه طراحی لباس بسیار متنوع و فراوان هستند و با توجه به مهارت ها، تجربه ها، منابع و علایق خود می توانید در زمینه های مختلفی فعالیت کنید.
در مورد بازار کار رشته طراحی مد و لباس با وجود اینکه این رشته در ایران در حال رشد است اما کار کردن در این حوزه در ایران به دلیل برخی محدودیت ها سخت تر از بقیه کشور ها می باشد و مشکلاتی نیز در خصوص به اشتراک گذاشتن نمونه کارهای خود خواهید داشت. البته با داشتن انگیزه کافی و تلاش و پشتکار و صرف زمان مناسب می توانید این مشکلات را پشت سر بگذارید و به موفقیت شغلی برسید.


شما به عنوان طراح مد و لباس می توانید در مزون ها و شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و... و در حوزه های مختلف مانند لباس های رسمی یا ورزشی، بانوان، آقایان، یونیسکس یا کودکان استخدام شوید و در سمت هایی چون خیاط، طراح، تزیین کار، برش کار، طراح الگو و... مشغول به کار شوید. همچنین می توانید به صورت آزاد و مستقل (فریلنس) در هریک از این حوزه ها کار کنید. در صورت داشتن مهارت بالا در طراحی و تجربه کاری مناسب و همچنین، شناخت بازار هدف و داشتن سرمایه کافی یا سرمایه گذار می توانید شرکت های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کنید. فراموش نکنید که باید مهارت های نرم خود را نیز رشد دهید. مهارت های نرم یا soft skills به مهارت های غیر فنی گفته می شود که تاثیر بسیاری در پیشرفت شما خواهند داشت. مثل مهات های کارگروهی، برقراری ارتباط موثر، حل اختلاف و ... که برای راه اندازی کسب و کار خودتان و حتی پیدا کردن شغل مناسب در هر رشته ای بسیار ضروری هستند. در سال‌های اخیر طراحی و تولید لباس و پوشاک خواهان بیشتری پیدا کرده است و طراحان بسیاری توانسته ‌اند برند یا مزون شخصی خود را افتتاح کنند و به درآمدهای بالایی برسند. البته برای اینکه مزون خودتان را راه اندازی کنید به تجربه زیادی نیاز دارید و بهتر است قبل از آن در مزون های دیگر مدتی کار کنید تا تجربه لازم را کسب کنید.


بهتر است بدانید یک طراح لباس برای موفق شدن باید در زمینه خیاطی نیز اطلاعات داشته باشد. الگوسازی را تا حدی بلد باشد و با اصطلاحات خیاطی نیز اشنایی کافی داشته باشد تا طراحی هایش از لحاظ فنی قابل اجرا باشند و همچنین بتواند با افراد تیم خود به درستی ارتباط برقرار کند. یک طراح لباس باید به انواع دوخت های دستی و ماشینی تسلط داشته تا در مواقع ضروری مشکل های گروه را مدیریت کند. همچنین باید مهارت های هنری بسیار بالایی داشته باشد و بر مبانی طراحی لباس، رنگ ها و پارچه ها تسلط داشته باشد و از خلاقیت خود به بهترین شکل استفاده کند.
 

شما می توانید با شرکت در دوره های مختلف آکادمی فابرا، خیاطی را شروع کنید یا مهارت خود را در خیاطی افزایش دهید و همچنین مدرک شرکت در دوره دریافت کنید. دوره های اکادمی فابرا اکنون هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در دسترس هستند. همچنین در این دوره ها به روز ترین اطلاعات را دریافت خواهید کرد و شناخت انواع پارچه ها و دیگر اطلاعات مانند ترکیب رنگ ها و انواع فرم های اندامی که برای خیاطان و طراحان ضروری هستند را یاد می گیرید. و همچنین در صورت تایید مهارت شما توسط تیم فابرا، می توانید در برند فابرا در موقعیت های شغلی مختلف مشغول به کار شوید. بهتر است هرچه سریع تر یادگیری را شروع کنید تا در مهارت های لازم تسلط پیدا کنید.

 

 

 

لینک کوتاه:
https://www.newfabra.com/short/NDQ24
آیا این مطلب رو پسندیدی؟
ثبت نظر